Fakt kupna mieszkania trzeba zgłosić w skarbówce. jeżeli jest to rynek wtórny, taka czynność wiąże się z koniecznością opłacenia podatku od czynności cywilno-prawnych, czyli PCC. Jego wysokość ustala urząd na podstawie wartości nieruchomości. Jest to 2 proc. wartości rynkowej. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, iż urząd skarbowy ma prawo sprawdzić, skąd pochodzą środki na zakup lokalu.
REKLAMA
Zobacz wideo
Masz nieudokumentowane dochody na koncie? Skarbówka to sprawdzi
Zainteresowanie skarbówki mogą wzbudzać przede wszystkim nieruchomości kupione za gotówkę oraz te, których wartość znacznie przewyższa dochody kupującego (przynajmniej te oficjalne). Nie brakuje też sytuacji, iż kontrola jest wynikiem donosu, np. sąsiada albo byłego współpracownika. Wtedy urząd może nałożyć 75 proc. podatku od niewyjaśnionych pieniędzy. Dzięki temu sprawdzi, czy ktoś nie ukrywa dochodów.
Jest to zgodne z przepisami o podatku dochodowym, ordynacją podatkową oraz ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. Na podstawie poniesionych przez kupującego wydatków oraz wartości zgromadzonego majątku w konkretnym roku podatkowym skarbówka będzie mogła ustalić przychody z nieoficjalnych źródeł. Pamiętaj, iż organy podatkowe mogą monitorować transakcje na rynku nieruchomości, analizować deklaracje podatkowe i porównywać je z faktycznymi wydatkami.
Czy urząd skarbowy może sprawdzać, skąd pochodzą pieniądze na zakup mieszkania? Fot. Patryk Ogorzałek / Agencja Wyborcza.pl
Kupno mieszkania za gotówkę a urząd skarbowy. Przygotuj się na kontrolę
Fiskus sprawdza wartość rynkową nieruchomości. jeżeli uzna, iż zadeklarowana cena jest zbyt niska, może zakwestionować transakcję i oszacować wartość na podstawie cen rynkowych. Najprawdopodobniej wezwie wtedy podatnika do jej podwyższenia. Kupujesz lokal w niskiej cenie i nie chcesz mieć problemów? Zadbaj o to, żeby w akcie notarialnym znalazła się adnotacja o przyczynach takiej wartości, np. stan techniczny, obciążenia prawne. Najważniejsze jest gromadzenie dokumentów, które potwierdzają legalne źródła dochodów oraz oszczędności: wyciągi bankowe, umowa o pracę, umowa darowizny, umowa pożyczki, dokumenty spadkowe. Warto zbierać je przynajmniej przez 5 lat.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.