Kupujesz w Kauflandzie i dostałeś takiego maila? Nie otwieraj linku, to oszustwo

1 tydzień temu
Cyberataki nie omijają handlu. Klienci sieci sklepów Kaufland narażeni są na znane już oszustwo "na promocję". Darmowe nagrody za ankietę? Nie daj się nabrać. Oszuści chcą wyłudzić dane i pieniądze.




Zespół CERT Orange informuje o oszustwie, na które narażeni są klienci sieci sklepów Kaufland. Specjaliści zajmujący się reagowaniem na incydenty cyberbezpieczeństwa zauważają rosnącą liczbę incydentów związanych z rozsyłaniem fałszywych wiadomości mailowych.

Fałszywe wiadomości do klientów sieci Kaufland


To już kolejna taka sytuacja, kiedy klienci jednej z sieci sklepów są kuszeni wyjątkowymi ofertami. Tym razem po internecie rozniósł się e-mail zatytułowany: "Mamy niespodziankę dla klientów Kaufland". Treść wiadomości tłumaczy, iż chodzi o promocję i darmowy zestaw pojemników Tupperware składający się z 36 elementów. Rynkowa wartość takiego zestawu to ok. 1000 zł, dlatego oferta mogłaby się wydawać wyjątkowo atrakcyjna. Reklama


"Wystarczy, iż odpowiesz na krótką ankietę dotyczącą Twoich doświadczeń z Kaufland", czytamy w treści wiadomości. Wiadomość pełna jest drobnych błędów, a całe zdania wydają się nieco nieskładne:


Eksperci CERT tłumaczą, iż kliknięcie link w tym wypadku niekoniecznie od razu otrzeźwi użytkownika:
- Pojawia się ankieta, która ku naszemu zaskoczeniu ma całkiem sensowne pytania. Co więcej, jest ich 10, a nie - jak zwykle przy scamach - 3 - wyjaśnia zespół CERT Orange.

Opłata za wysyłkę? Nie, to dostęp do fake platformy


Dalej pozostało prościej. Komunikat zapewnia, iż wystarczy już tylko opłacenie kosztów wysyłki w kwocie 9 zł. W rzeczywistości opłacamy wówczas dostęp do platformy "codekits.app", która w teorii zajmuje się sprzedażą kursów programowania.


Po okresie próbnym nieanulowanie subskrypcji powoduje naliczanie co 14 dni opłaty w kwocie 64 euro, a więc około 275 zł. Celem oszustów jest zatem tym razem nie tylko wyłudzenie danych, ale także pieniędzy, a cały proceder nie ma nic wspólnego, ani z siecią sklepów Kaufland, ani z pojemnikami Tupperware.

Phishing coraz częstszy. Czy wiesz, czym jest?


Blisko połowa Polaków przez cały czas nie wie, czym jest phishing. Co więcej, 14 proc. z nas nie wie, iż padło ofiarą przestępstwa w sieci. Badanie "Bezpieczeństwo Cyfrowe Polaków 2024" potwierdza, iż przez cały czas konieczne jest zwracanie uwagi na wiadomości, które otrzymujemy w sieci.
Phishing sprowadza się do podszywania się pod daną osobę, firmę czy organizację w celu wyłudzenia danych lub pieniędzy. Oszuści podszywają się pod pracowników banków, policjantów czy właśnie sieci sklepów. Dlatego przy okazji wszelkich wiadomości mailowych, szczególnie tych o wyjątkowo atrakcyjnej dla oka treści, warto sprawdzić, czy:
znany jest nam nadawca wiadomościjest to pierwsza czy kolejna wiadomość od tego nadawcywiadomość zawiera błędy i literówki
Przyda się także zdrowy rozsądek. Banki czy policja nigdy nie wysyłają próśb o przesłanie danych lub pieniędzy. Media społecznościowe także nie proszą w mailach o podanie haseł czy innych danych do konta. Warto mieć to na uwadze, bo cyberataki coraz częściej wykorzystują nasze zabieganie. Tylko w 2023 roku w Polsce dokonano co najmniej 77 tys. cyberataków.
Idź do oryginalnego materiału