Spółka logistyczna z Torunia systematycznie rozwija operacje prowadzone na własnym terminalu kolejowo-drogowym w Sosnowcu. To tu odbywa się gros operacji przeładunkowych oraz zestawiania wagonów w składy pociągów kontenerowych, które następnie ruszają do Europy Zachodniej i do bałtyckich portów Trójmiasta.
– Sosnowiec odgrywa istotną rolę w naszych przewozach, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Systematycznie zwiększamy jego udział, ale także chcemy mocniej zróżnicować strukturę przewozów – podkreśla Moniki Letkiewicz – Zastępca Dyrektora ds. operacyjnych, spółki Laude Smart Intermodal.
Terminal obsługuje najczęściej przewozy slabów z Niemiec oraz kręgów i prętów stalowych do Holandii i Belgii. Trafiają tu także ładunki nawozów sztucznych z portów, przywożone w kontenerach. Produkty, które docierają do Sosnowca, są dowożone i rozwożone do końcowych odbiorców samochodami.
– Dzięki położeniu w pobliżu najważniejszych na południe od Warszawy dróg szybkiego ruchu i autostrad rozwijamy transport kombinowany. To więcej niż tylko kwestia ostatniej mili. Elastyczne połączenie transportu kolejowego i kołowego pozwala zoptymalizować wydajność i szybkość dostarczania przesyłek. Korzystając z zalet każdego środka transportu, możemy obniżyć koszty wysyłki i poprawić rentowność. Zyskujemy zarówno my, jak i nasi klienci – zapewnia M. Lentkiewicz.
Laude Smart Intermodal, zarówno na terminalu w Sosnowcu, jak i w Zamościu, wykorzystuje do transportu towarów kontenery, których konstrukcja umożliwia założenie kontenera na naczepę samowyładowczą z siłownikiem, po zdjęciu z wagonu. Stosowane są również platformy-muldy, służące do przewozu kręgów i mocowane do naczep oraz wagonów niczym kontenery. Flota samochodów to 82 pojazdy Iveco S-Way w wąskiej wersji AT, wyposażone w 11-litrowe silniki o mocy 480 KM, z kabinami sypialnymi bez podwyższenia dachu, a także z dodatkowymi osiami pchanymi.
Masa własna takiej konfiguracji, uwzględniając już 350 litrów oleju napędowego, to nieco poniżej 7,4 tony. Jak na 480 koni oraz trzy osie to naprawdę fantastyczny wynik. Po załadowaniu możliwe jest osiągnięcie 44 ton dopuszczalnej masy całkowitej całego zestawu intermodalnego.
Spółka posiada także siedem tandemów Iveco S-Way wyposażonych przez Wesob w system do przewozu nadwozi wymiennych, opracowany specjalnie na potrzeby tego klienta.
Do przewozów, które wymagają większych ładowności i specjalistycznych rozwiązań, Laude kieruje sześć samochodów Iveco X-Way z żurawiami.
– Nasze samochody są dostępne przez całą dobę i w obu naszych terminalach, zarówno w Zamościu, jak i Sosnowcu. W zależności od potrzeb przewiozą i dowiozą każdy kontener w każde miejsce- zapewnia dyrektor Lentkiewicz.
Terminal w Sosnowcu został zmodernizowany w 2022 r., a jego łączna powierzchnia to 1,76 ha z możliwością składowania 260 kontenerów.
– Inwestycja w zwiększenie zdolności przeładunkowej terminala w Sosnowcu była ważnym krokiem w realizacji długoterminowej strategii rozwoju firmy Laude oraz uruchomieniu stałych połączeń pociągów kontenerowych do Niemiec. To się nam udało i dziś, patrząc na zmieniające się w europejskiej gospodarce łańcuchy dostaw, widzimy rosnące znaczenie Sosnowca – podsumowuje Monika Lentkiewicz.