Zaawansowany technologicznie metaverse to coraz bardziej popularny temat w świecie technologii i zjawisko zbliżające się i wkraczającego do naszego życia czy nam się to podoba, czy nie.
Pomimo ogromnego hype’u, dotychczasowe nagrania z metaverse’ów przypominały swoją jakością i poziomem rozwinięcia raczej gry komputerowe z końca XX wieku, aniżeli zaawansowane technologicznie, wirtualne światy przyszłości, w których jakość tekstur stoi na takim poziomie, iż istotnie nie sposób odróżnić metaversu od rzeczywistości.
Wspomniana jakość (a raczej jej brak) metaverse’owych światów, z którą mieliśmy dotychczas do czynienia skutecznie odstraszała wielu potencjalnych inwestorów od zainteresowania się projektami, skupiającymi się na tworzeniu wirtualnych światów. O ile portale internetowe oraz użytkownicy twittera od dawna nakręcają hype na „projekty powiązane z metaverse”, o tyle samodzielne spojrzenie na poziom prac wymienianych w tym kontekście firm, skutecznie gasił zainteresowanie większości osób.
Czy rok 2023 będzie wreszcie rokiem zaawansowanych technologicznie metavers’ów, godnych XXI wieku?
Podczas trwającego w tej chwili w Las Vegas wydarzenia CES 2023, południowokoreańska firma Lotte Data Communication (LDCC), opublikowała intro swojego metaverse’u, który jakością znacznie odbiega od wspomnianych wcześniej światów, przypominających niskobudżetowe gry mobilne. Nadmienię tylko, iż CES, czyli Consumer Technology Association, to „najbardziej wpływowe wydarzenie technologiczne na świecie – poligon doświadczalny dla przełomowych technologii i globalnych innowatorów” – jak sami o sobie piszą.
Jak twierdzi rzecznik LDCC, celem stworzenia ultra realistycznego metaverse’u jest wspieranie firm z branż odzieżowej, kosmetycznej oraz sprzedawców oferujących artykuły gospodarstwa domowego. Aby doświadczenie w wirtualnym świecie LDCC wywoływało silne poczucie realizmu, firma korzysta z autorskiej technologii, polegającej na połączeniu realnych postaci z wirtualnym tłem, stworzonym przy użyciu jednego z najnowocześniejszych w tej chwili silników graficznych – Unreal Engine 5.
Firma nie specjalnie kryje się z tym, iż wspomniane powyżej „wsparcie” konkretnych branż stanowi w gruncie rzeczy pójście o krok do przodu w kwestii namówienia konsumentów do wydawania pieniędzy na niepotrzebne pierdoły.
Jeśli dotychczas skutecznie odpieraliście nachalne ataki wszędobylskich reklam, promocji, pseudo zniżek i tego typu „contentu”, to może ultra realistyczny metaverse przekona Was wreszcie do zakupu (nie)wymarzonej patelni, torebki czy czego tam jeszcze.
Wiele wskazuje na to, iż niedługo nie będzie trzeba choćby opuszczać domu, by odbyć wirtualny spacer po galerii handlowej i by samodzielnie „dotknąć” produktów znajdujących się w ofercie sklepów. Niestety wciąż nie ma pewności co do tego, czy metaverse firmy LDCC przewiduje siedzenia dla znudzonych zakupami mężów.