LEGO notuje dwucyfrowy wzrost przychodów

1 miesiąc temu

Grupa LEGO opublikowała dziś podsumowanie wyników za rok 2024. Firma osiągnęła rekordowe przychody i zysk operacyjny, znacznie wyprzedzając rynek zabawek i zwiększając swój udział w tym segmencie.

Dwucyfrowy wzrost przychodów był spowodowany niesłabnącym popytem na szeroką i zróżnicowaną ofertę zestawów, doskonałymi wynikami na poszczególnych rynkach oraz odpornym na wahania łańcuchem dostaw. W celu zapewnienia dalszego wzrostu zarówno teraz, jak i w przyszłości, firma zdecydowała się zwiększyć wydatki na inwestycje strategiczne.

– Rok 2024 był wyjątkowy dla Grupy LEGO i jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych dobrych wyników. Udało nam się osiągnąć rekordowe rezultaty finansowe, mimo iż jednocześnie zwiększyliśmy wydatki na realizację celów strategicznych, w tym znacząco podnieśliśmy poziom zakupów surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Jesteśmy dumni z tych dobrych wyników, ponieważ pozwolą nam one dotrzeć do większej liczby dzieci z systemem zabawy LEGO, teraz i w przyszłości – komentuje Niels B Christiansen, Prezes zarządu Grupy LEGO.

Wyniki na plusie

Przychody wzrosły o 13 proc. do 74,3 mld DKK, dzięki wysokiemu popytowi na rynkach obu Ameryk, Europy i Bliskiego Wschodu. Sprzedaż konsumencka wzrosła o 12 proc., znacznie wyprzedzając rynek zabawek, który odnotował jednoprocentowy spadek.

Zysk operacyjny wzrósł o 10 proc. do 18,7 mld DKK dzięki wzrostowi przychodów, zwiększeniu skali działalności, lepszemu wykorzystaniu aktywów i wyższej efektywności. Wynik ten został osiągnięty dzięki znacznemu zwiększeniu wydatków na długoterminowe cele strategiczne. Zysk netto wzrósł o 5 proc. do 13,8 mld DKK, co przekroczyło wcześniejsze oczekiwania.

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej wzrosły o 24 proc. do 19,2 mld DKK z 15,4 mld DKK w 2023 roku. Firma zainwestowała 9,0 mld DKK, głównie w budowę nowych fabryk oraz rozbudowę obiektów i biur, co stanowi wzrost w porównaniu z 8,5 mld DKK w 2023 roku. Przełożyło się to na wolne przepływy pieniężne w wysokości 10,2 mld DKK w porównaniu do 6,9 mld DKK w 2023 r.

Inwestycje w perspektywie długoterminowej

  • Inwestycje w tworzenie niezapomnianych doświadczeń związanych z marką w sklepach: Grupa LEGO kontynuowała inwestycje w tworzenie wyjątkowych doświadczeń w kanałach własnych i partnerskich. Grupa otworzyła nowe sklepy oraz oferowała w nich specjalne atrakcje związane z takimi okazjami, jak Walentynki czy Nowy Rok Księżycowy.
  • Rozszerzenie globalnego łańcucha dostaw: Grupa LEGO zwiększyła swoje moce produkcyjne w istniejących fabrykach w Meksyku, na Węgrzech i w Chinach oraz poczyniła postępy w budowie nowych fabryk w Wietnamie i Stanach Zjednoczonych. Testy systemów i sprzętu w Wietnamie zostały pomyślnie przeprowadzone w 4. kwartale, a fabryka zostanie uruchomiona na początku 2025 roku. Z kolei fabryka w Wirginii w Stanach Zjednoczonych planowo zostanie otwarta w 2027 roku. Zakończono budowę dwóch nowych Regionalnych Centrów Dystrybucji. Jedno w Belgii, które zostało otwarte w czerwcu, a drugie w Wietnamie, które zostanie otwarte na początku 2025 roku.
  • Silniejsze zaplecze cyfrowe: Grupa LEGO kontynuowała inwestycje w modernizację swoich technologii. Obejmowało to ulepszenie modeli prognozowania popytu przy użyciu uczenia maszynowego i modernizację łączności internetowej w sklepach w celu poprawy jakości obsługi klientów. Firma rozpoczęła szereg wieloletnich projektów transformacyjnych, które mają na celu modernizację podstawowych systemów technologicznych w całej organizacji.

Budowanie zrównoważonej przyszłości

Grupa LEGO poczyniła znaczne inwestycje, aby zredukować swój ślad środowiskowy i pozytywnie wpływać na losy kolejnych pokoleń. W 2024 r. połowa materiałów zakupionych do produkcji klocków LEGO pochodziła ze zrównoważonych źródeł. Obejmowało to 47 proc. materiałów z certyfikowanych surowców z odzysku, co przekłada się na średnio 33 proc. materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych. Dla porównania, w 2023 roku 18 proc. zakupionych surowców z odzysku posiadało certyfikaty zrównoważonego rozwoju, co przekłada się na szacunkową średnią na poziomie 12 proc..

W trosce o zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w swoich fabrykach Grupa LEGO kontynuowała proces odchodzenia od ogrzewania gazem ziemnym w Danii, instalując urządzenia wykorzystujące energię geotermalną na Węgrzech i zwiększając o 43 proc. moc elektrowni słonecznych w Chinach, Czechach i Danii. Firma przewiduje osiągnięcie pozytywnego wpływu tych inwestycji na wielkość emisji w ciągu najbliższych kilku lat, co pomoże jej osiągnąć cel zgodny z założeniami naukowymi.

Celem zapewnienia korzyści płynących z zabawy dzieciom w potrzebie, w 2024 r. Grupa LEGO pozytywnie oddziaływała na ponad 12 milionów dzieci poprzez darowizny produktów i inicjatywy związane z nauką poprzez zabawę.

– Zabawa jest ważniejsza niż kiedykolwiek i z euforią przyjęliśmy, iż Zgromadzenie Ogólne ONZ ustanowiło Międzynarodowy Dzień Zabawy, aby bronić prawa dzieci do zabawy. Dzięki naszym znakomitym wynikom w ubiegłym roku udało nam się dotrzeć do milionów dzieci na całym świecie i zapewnić im radosne doświadczenia związane z nauką poprzez zabawę, które pomogą im rozwinąć umiejętności potrzebne do rozwoju – dodaje Niels B. Christiansen.

Idź do oryginalnego materiału