Lewitujące pociągi – polski startup definiuje przyszłość transportu kolejowego [FILM]

6 miesięcy temu
  • MagRail to innowacyjna technologia inspirowana hyperloopem, pozwalająca na transport bez tarcia dzięki lewitacji magnetycznej
  • Od stosowanych w Japonii technologii maglev odróżnia ją wykorzystanie istniejącej infrastruktury kolejowej
  • Pomysłodawcą jest europejski startup o polskich korzeniach

To pierwsza na świecie udana próba magnetycznego pociągu szynowego. Kluczową różnicą w stosunku do istniejącej technologii maglev stosowanej w Japonii i Korei Południowej jest to, iż MagRail może działać na istniejących torach kolejowych po jedynie niewielkich modyfikacjach, co znacznie zmniejsza koszty wdrożenia. To z kolei ma sprawić, iż bilety na takie pociągi mogą być bardzo przystępne cenowo, pomimo podróżowania kolejami dużych prędkości.

Latające pociągi to już rzeczywistość

Testy dowiodły, iż pojazdy szynowe mogą z powodzeniem lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych. To odkrycie ma szansę zrewolucjonizować przyszłość transportu kolejowego płynnie łącząc tradycyjną, istniejąca już infrastrukturę z wizją przyszłościowych ultraszybkich rozwiązań z zakresu hyperloop.

Koleje dużych prędkości – najdłuższe linie na świecie [RANKING]


Inżynierowie z Nevomo chcieli zademonstrować wykonalność lewitującego pociągu poruszającego się po istniejących torach. Projekt ten zajął około trzech i pół roku badań i rozwoju. Wykorzystano silnik liniowy i urządzenia lewitacji magnetycznej, łącząc w ten sposób niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii.

Testy przeprowadzano na najdłuższym w Europie torze testowym pasywnej lewitacji magnetycznej w Nowej Sarzynie (woj. podkarkackie). Na 720-metrowym torze pojazd MagRail osiągnęły prędkość 135 km/godz., wykorzystując lewitację i bez tarcia, stabilnie utrzymywał się w klasycznym torze kolejowym.

Do setki w 11 sekund - bez tarcia!

Do testów wykorzystano sześciometrowy wagon o wadze dwóch ton, który zaczął lewitować po osiągnięciu prędkości 70 km/godz. i w 11 sekund był w stanie rozpędzić się do 100 km/godz. Nevomo deklaruje, iż docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail będą mogły poruszać się nad torami kolejowymi z prędkością do 550 km/godz., znacznie skracając czas podróży.

To przełomowy moment w rozwoju Nevomo. Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, iż nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu– podsumowuje testy Przemysław Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.

Pierwszy lewitujący pociąg towarowy w 2024 r. – czy to możliwe?

Firma planuje kontynuować badania i rozwój technologii MagRail, nie tylko w transporcie pasażerskim, ale także w różnych innych zastosowaniach. Podstawowym celem jest zwiększenie wydajności i przepustowości oraz przygotowanie pierwszej wersji MagRail do komercyjnego transportu towarowego w 2024 roku.

Współpracujemy już z gigantami branżowymi, w tym włoskim zarządcą infrastruktury (RFI), kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail. Pomyślnie zrealizowane testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży – mówi Sebastian Kałuża, Dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Nevomo.

Do tej pory na rozwój technologii MagRail i jej testowanie firma pozyskała 11 mln euro (w tym 5,5 mln euro inwestycji kapitałowych i 5,5 mln euro dotacji unijnych). W ubiegłym roku spółka otrzymała 17,5 mln euro od Komisji Europejskiej a budowa najdłuższego w Europie toru testowego pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzane były testy, została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


Przeczytaj także: Małopolska: wrócą połączenie kolejowe Kraków–Oświęcim przez Skawinę

Idź do oryginalnego materiału