Liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,8% r/r w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku, wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud. Jednocześnie liczba wizyt zmniejszyła się o 14,2% r/r.
„To pokazuje, iż konsumenci stali się bardziej ostrożni i selektywni. Widać to nie tylko w mniejszym ruchu, ale też w krótszych i bardziej celowych wizytach. To efekt rosnących kosztów życia i zmian w stylu robienia zakupów. Polacy coraz częściej łączą wizyty w galeriach z zakupami online” – powiedział jeden ze współautorów raportu z Proxi.cloud Mateusz Chołuj, cytowany w komunikacie.
„Galerie przez cały czas przyciągają klientów, ale muszą coraz bardziej konkurować o ich uwagę poprzez lepsze doświadczenie zakupowe, dopasowaną ofertę i integrację kanałów offline z digitalem. Znaczenie ma oczywiście e-commerce, ale najważniejsze jest to, jak Polacy planują wydatki i jakiej realnej wartości oczekują od każdej wizyty” – dodał drugi ze współautorów raportu z Proxi.cloud Mateusz Nowak.
W trzech pierwszych kwartałach br. największy udział w ruchu miały małe galerie (od 5 tys. mkw. do 20 tys. mkw.) – 25,1% (rok wcześniej – 24,7%). Na drugim miejscu w rankingu znalazły się największe obiekty (powyżej 60 tys. mkw.) – 24,5% (poprzednio – 24,5%). Z kolei na końcu zestawienia uplasowały się duże galerie (od 40 tys. mkw. do 60 tys. mkw.) – 12% (w ub.r. – 12,4%), podano.
„Na znaczeniu zyskują małe galerie, bliższe codziennym potrzebom konsumentów. Klienci chętnie wybierają obiekty położone blisko miejsca zamieszkania, oferujące wygodę, łatwy dostęp i wystarczającą ofertę zakupową. To efekt popularyzacji formatu convenience. Na drugim miejscu w zestawieniu są największe obiekty. Znajdują się w najbardziej zaludnionych aglomeracjach, przez co w ich zasięgu mieszka bardzo dużo osób. Czasem przyjeżdżają do nich też konsumenci z całego województwa, bo oferują najwięcej produktów i usług” – skomentował Nowak.
„Najtrudniejszą sytuację przeżywają w tej chwili duże galerie. Często brakuje im wyraźnego wyróżnika. Są zbyt duże, by konkurować dostępnością z mniejszymi obiektami, a jednocześnie zbyt małe, by dorównać ofertą i skalą rozrywki największym galeriom. To właśnie ten segment najbardziej potrzebuje dziś jasnego pomysłu na siebie i dopasowania oferty do zmieniających się oczekiwań klientów” – dodał Chołuj.
Przez dziewięć miesięcy br. liczba wizyt w centrach i galeriach handlowych spadła o 14,2% r/r, ale według autorów badania, dla zarządców galerii to bardziej sygnał do działania niż powód do niepokoju. Centra handlowe powinny jeszcze mocniej inwestować w atrakcyjność oferty i jakość doświadczenia klienta, by każda wizyta była uzasadniona i angażująca.
Z raportu wynika też, iż przez dziewięć miesięcy br. częstotliwość odwiedzania centrów i galerii handlowych spadła o 8% r/r, a średni czas wizyty uległ skróceniu o 4% r/r.
Analiza została przeprowadzona przez firmę technologiczną Proxi.cloud, we współpracy z UCE Research, w oparciu o dane z okresu od 1 stycznia do 30 września br. z odniesieniem do analogicznego czasu 2024 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Wielkość próby wyniosła 1 420 454 unikalnych konsumentów. Zbadano ruch w 714 placówkach.
Źródło: ISBnews

10 godzin temu










