Liczba klientów w centrach i galeriach handlowych spadła o 6,9% r/r w I poł. 2025 roku, a liczba wizyt spadła o 14,5% r/r, wynika z raportu Proxi.cloud i Grupy Blix. Częstotliwość odwiedzania centrów i galerii handlowych zmniejszyła się w tym czasie o 8,4% r/r, a średni czas wizyty uległ skróceniu o 3,8% r/r.
„To świadczy o postępującej zmianie zachowań konsumenckich oraz dalszym przesuwaniu się handlu w stronę kanałów cyfrowych i sklepów wolnostojących. Na ten wynik w dużym stopniu wpłynął rozwój e-commerce. najważniejsze znaczenie ma też większa selektywność klientów w podejmowaniu decyzji zakupowych. Istotny jest również wzrost cen” – powiedział współautor raportu z Grupy Blix Krzysztof Łuczak, cytowany w komunikacie.
Dodał, iż ograniczenia budżetowe sprawiają, iż konsumenci rzadziej odwiedzają galerie i bardziej planują zakupy. Handel tradycyjny odczuwa to bezpośrednio. Mniejszy ruch oznacza słabsze szanse na konwersję sprzedażową. Rozwój handlu internetowego dodatkowo ogranicza konieczność wizyty w sklepach fizycznych. Z perspektywy sieci handlowych i zarządców obiektów może to budzić uzasadniony niepokój, szczególnie jeżeli trend będzie się pogłębiał w kolejnych kwartałach.
„Mimo wszystko warto jednak zaznaczyć, iż nie nastąpiły drastyczne zmiany. Ruch w galeriach wciąż pozostaje na relatywnie stabilnym poziomie. Spadek może oznaczać bardziej zdecydowane i wyższe wydatki podczas jednej wizyty. Raport opiera się na danych dotyczących ruchu, a nie transakcji. Nie wiemy, ile pieniędzy klienci zostawili w sklepach, ani jak zmieniła się wartość koszyka zakupowego” – oceniła współautorka raportu z Proxi.cloud Weronika Piekarska.
Raport wykazał też, iż w I poł. br. średni czas wizyty w centrach i galeriach handlowych uległ skróceniu o 3,8% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.
„Ta pozornie niewielka zmiana może mieć zauważalne konsekwencje w skali całego rynku. Prawdopodobnie wiąże się zarówno z mniejszą liczbą wizyt oraz klientów, jak i z ofertą handlową, która może nie być wystarczająco angażująca. To również pośredni sygnał o zmieniających się oczekiwaniach względem czasu spędzanego w galerii. Choć skrócenie wizyty może nie być bezpośrednio odczuwalne dla klienta, to dla centrów handlowych i samych najemców może oznaczać konieczność poprawy jakości doświadczeń zakupowych” – podsumował ekspert z Grupy Blix.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud i Grupę Blix, we współpracy z UCE Research w oparciu o dane z pełnych 6 miesięcy 2025 roku z odniesieniem do analogicznego okresu 2024 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Wielkość próby wyniosła ponad 1,4 mln unikalnych konsumentów. Zbadano ruch w 710 placówkach.
Źródło: ISBnews