Liczba niewypłacalności w polskich firmach znów wzrosła

5 dni temu

W ciągu minionych 12 miesięcy niewypłacalność ogłosiło aż 5 576 polskich przedsiębiorstw.

Eksperci z firmy Coface, która co kwartał przygotowuje raport na temat postępowań insolwencyjnych (upadłościowych) w naszym kraju, podkreślają, iż ta rekordowa jak do tej pory liczba jest o 19% wyższa niż w 2023 r. W jaki sposób prognozowana przez ekonomistów niepewność wpłynie na sytuację polskich przedsiębiorców?

W 2024 r. dynamika rocznego wzrostu niewypłacalności spadła poniżej 20%

Choć obecna liczba niewypłacalności jest wyższa niż w 2023 r., to okazuje się, iż dynamika jej rocznego przyrostu nieznacznie hamuje. W 2024 r. po raz pierwszy od 2019 r. spadła ona poniżej 20%. Jak wskazują ekonomiści, jest to zasługa wzrostu gospodarczego Polski. Coface szacuje, iż w 2024 r. realny wzrost PKB w naszym kraju sięgnął 2,8% (w 2023 r. było to jedynie 0,1%). Siłą napędową polskiej gospodarki ponownie stała się przede wszystkim konsumpcja gospodarstw domowych.

Trudny czas dla branży budowlanej i transportu

W 2024 roku niemal we wszystkich branżach odnotowano wzrost liczby postępowań insolwencyjnych. Wyjątkiem jest rolnictwo, gdzie spadła ona o 21%. Jest to jednocześnie najniższy wskaźnik od 4 lat w tym sektorze. Największa dynamika widoczna jest w budowlance i transporcie. W branżach tych wzrosty sięgnęły odpowiednio 40% i 38%.

– W 2024 r. zarejestrowano 751 przypadków restrukturyzacji lub upadłości wśród krajowych przewoźników. Niepokojący jest również fakt, iż udział firm transportowych w całkowitej puli ogłoszonych niewypłacalności stale wzrasta – w 2023 r. było to 11,6%, a w 2024 już 13,5% – mówi Barbara Kamińska, dyr. Działu Oceny Ryzyka w Coface.

Polska jest liderem w transporcie europejskim i dotkliwie odczuwa spowolnienie gospodarcze

– Sytuacja branży transportowej pozostaje niezwykle trudna. Wciąż obserwujemy wysoką częstotliwość zgłoszeń przeterminowanych płatności w transporcie, a w połowie minionego roku doszło także do otwarcia postępowania sanacyjnego przez PKP CARGO. Ponadto nasz kraj jest liderem w transporcie europejskim i dotkliwie odczuwa spowolnienie gospodarcze, m.in. w Niemczech oraz rosnącą konkurencję przewoźników z południa kontynentu oraz Ukrainy – dodaje ekspertka.

Z problemami w 2024 r. borykała się również branża budowlana. W sektorze tym niewypłacalność ogłosiło 895 firm. Choć w 2023 r. produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 10,2%, to po 11 miesiącach roku 2024 rynek ten skurczył się o 7,4%. Zmniejszeniu uległy trzy główne działy produkcji: budownictwo kubaturowe, indywidualne oraz inżynieryjne. Alarmujący jest również fakt, iż niemal 60% (525 przypadków) zgłoszeń niewypłacalności w 2024 dotyczyło budownictwa specjalistycznego. Są to zwykle działające lokalnie jednoosobowe podmioty, najczęściej instalacyjne, remontowe czy ogólnobudowlane, które mają ograniczone możliwości pozyskania kapitału. Eksperci z Coface wskazują, iż kontynuacja działalności wielu z nich przez cały czas stoi pod znakiem zapytania. Problemem są zwłaszcza presja kosztowa i brak dostatecznej liczby zleceń.

Co czeka nas w 2025 r.?

Przedsiębiorcy rozpoczynają rok 2025 w podobnym otoczeniu gospodarczym. Ekonomiści z Coface prognozują, iż wydatki konsumentów przez cały czas będą napędzać wzrost gospodarczy w Polsce. Firmy odczują też pewną ulgę – wynagrodzenia pracowników nie będą już wzrastać w tempie dwucyfrowym. Istotnym zagrożeniem dla naszej gospodarki pozostaje jednak sytuacja na rynkach zagranicznych. Główny partner handlowy Polski, czyli Niemcy, do których trafia 27% naszego eksportu towarowego, przez cały czas doświadcza recesji gospodarczej. Wyzwaniem dla polskich eksporterów są zwłaszcza problemy w niemieckim przemyśle.

Więcej pod linkiem: file:///D:/Downloads/Raport_niewyp%C5%82acalno%C5%9Bci_w_Polsce_w_2024.pdf
Idź do oryginalnego materiału