Liczba pasażerów kolei dalekobieżnej w Polsce wzrośnie do 140 mln w 2050

23 godzin temu

Długofalowa prognoza ruchu kolejowego dla Polski przygotowana przez Centralny Port Komunikacyjny (CPK) zakłada wzrost liczby pasażerów kolei dalekobieżnej do ponad 140 mln w 2050 r. Ponadto przewiduje m.in. 70 tys. pasażerów na dobę na odcinku między Warszawą i Lotniskiem CPK oraz prawie 60 tys. między CPK i Łodzią w 2035 r.

„Nowe prognozy są bardziej optymistyczne od poprzednich używanych przez spółkę CPK. Prognozowana liczba pasażerów wprzewozach dalekobieżnych wzrosła ze 108 do 140 mln pasażerów. Dla 2032 r., czyli zakładanej daty uruchomienia Lotniska CPK i linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź prognozuje się między 107 a 117 mln pasażerów. Dla porównania: w ubiegłym roku kolej dalekobieżna w Polsce przewiozła 78 mln pasażerów” – czytamy w komunikacie.

W perspektywie 2035 r. największej liczby pasażerów na linii „Y” można spodziewać się na odcinku między Warszawą i Łodzią. W wariancie bazowym jest to 70,5 tys. pasażerów, co można porównać do 175 pełnych pociągów Pendolino, między Warszawą i CPK oraz 59 tys. między CPK i Łodzią (tylu pasażerów zmieściłoby się w 147 Pendolino). Dla porównania: dziś na Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) między Włoszczową i Grodziskiem Mazowieckim podróżuje ok. 20 tys. osób w ciągu doby.

Kolejne miejsce pod względem spodziewanego natężenia ruchu dobowego zajmuje odcinek z Łodzi do Sieradza (33,5 tys. osób na dobę), w którym to mieście linia KDP „Y” rozgałęzia się na Wrocław i Poznań, co też przekłada się na to rozdzielenie potoków ruchu (po 16-18 tys. pasażerów dziennie), podano także.

„Przewidywana w 2035 r. liczba pasażerów na Stacji CPK to 30,6 tys. na dobę, co przekłada się na 11,2 mln pasażerów rocznie. Ta skala ruchu porównywalna jest z dzisiejszą Warszawą Wschodnią. Potencjał wzrostu ruchu jest tu znaczący – w 2050 r. ma to być 48,2 tys. pasażerów dobowo, czyli 17,6 mln w ciągu roku. To tyle, ile obsługuje dziś stacja Katowice Główne” – czytamy dalej.

Kilka przykładów najbardziej dynamicznego prognozowanego wzrostu liczby podróżnych na poszczególnych stacjach do 2050 r. to: dla Zamościa 445%, dla Nowego Sącza 425%, Grudziądza 206%, Ełku 200%, Sieradza 193%, Białegostoku 181%, Zielonej Góry 100%, Koszalina 79%, wymieniono w materiale.

Prognoza powstała w ramach największej dotychczas aktualizacji Pasażerskiego Modelu Transportowego. PMT to zaawansowane narzędzie analityczne, które służy do wykonywania tzw. międzygałęziowych prognoz ruchu (z uwzględnieniem różnych środków transportu). W przypadku najnowszych prognoz spółka CPK porusza się w zakresie prognostycznym między wariantem W1 (bazowym) i W2 (dynamicznego rozwoju rynku), który zależy m.in. od efektów liberalizacji rynku przewozów dalekobieżnych i tempa pozyskiwania taboru do obsługi rosnącego popytu.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału