Użytkownicy BLIK-a zrealizowali łącznie 665 mln transakcji we wszystkich kanałach w I kwartale 2025 roku, czyli o 28% więcej r/r,, a wartość wszystkich transakcji BLIK-iem wyniosła 98,9 mld zł, czyli o 34% więcej r/r, poinformowała dyrektorka finansowa Grupy BLIK Katarzyna Matuszczyk. Największą dynamikę wzrostu system odnotował w segmencie płatności zbliżeniowych, gdzie liczba wzrosła o 86% r/r do 72,9 mln operacji.
„Łącznie w I kw. br. zrealizowaliśmy 665 mln transakcji, a wartość wszystkich transakcji BLIK-iem wyniosła 98,9 mld zł, czyli o 34% więcej r/r. Mamy 18,9 mln aktywnych użytkowników, czyli o 16% więcej r/r, gdy w I kw. ub.r. było 16,3 mln. W największym segmencie e-commerce zanotowaliśmy 325,5 mln transakcji, czyli o 23% więcej r/r, a ich wartość wyniosła 49,5 mld zł, czyli o 31% więcej r/r, zaś średnia kwota jednej operacji w tym kanale to 152 zł. W ramach tego kanału wliczamy usługę 'BLIK Płacę Później’, gdzie średnia wartość transakcji w tym kanale to 317 zł” – powiedziała Matuszczyk podczas wideokonferencji.
Wśród najpopularniejszych kategorii zakupowych w segmencie e-commerce pod względem wartości transakcji znalazły się: usługi finansowe (+55%, średnia kwota 288 zł), kategoria dom i ogród (+26%, 421 zł) oraz moda – ze wzrostem o 17% i pojedynczą płatnością na poziomie 237 zł.
Dyrektorka poinformowała też, iż w kanale P2P (przelew na telefon) odnotowano 167 mln transakcji, tzn. o 27% więcej r/r, a średnia kwota transakcji to 166 zł. W kanale POS (terminalach płatniczych) w I kw. br. wykonano 154,5 mln transakcji, czyli o 47% więcej r/r.
„Niemal połowa operacji BLIK-iem w kanale POS stanowiły płatności zbliżeniowe, gdzie liczba transakcji wyniosła 72,9 mln o wartości 3,4 mld zł i tu warto zwrócić uwagę na wzrost o 86%, a średnia kwota transakcji wyniosła 58 zł. W analizowanym okresie najwięcej z nich zostało zrealizowanych w województwach: mazowieckim, dolnośląskim, małopolskim, wielkopolskim i łódzkim” – powiedziała Matuszewska.
Dodatkowo, BLIK zbliżeniowy coraz częściej wykorzystywany jest poza granicami kraju – dotychczas zarejestrowano transakcje zbliżeniowe BLIK-iem w 163 państwach na świecie.
„W kanale bankomatowym w I kw. odnotowaliśmy 17,6 mln transakcji, czyli o 11% wzrostu r/r, w tym 15,2 mln wypłat i 2,3 mln wpłat. Średnia wartość płatności w tym kanale była najwyższa i wyniosła 727 zł” – wskazała dyrektora.
Dodała, iż w najlepszym dniu kwartału liczba realizowanych transakcji przekroczyła 11 mln, natomiast w całym analizowanym okresie użytkownicy BLIKA wykonywali około 7,4 mln płatności dziennie, przy czym każdy z 18,9 mln aktywnych użytkowników płacił za jego pomocą przeciętnie 12 razy miesięcznie. Średnia kwota pojedynczej operacji wyniosła 149 zł.
„W e-commerce koncentrujemy się na wdrażaniu rozwiązań, które zwiększają wygodę realizacji zakupów. Jednym z nich jest usługa BLIK Płacę Później, która rozwija się bardzo dynamicznie i widzimy, iż średnia wartość koszyka w przypadku płatności odroczonych jest istotnie wyższa niż podczas tradycyjnych transakcji online. Obserwujemy również, iż dostępność elastycznych metod płatności przekłada się bezpośrednio na lepsze wyniki sklepów internetowych. W najbliższym czasie planujemy nie tylko dalsze rozszerzanie dostępności naszej metody 'buy now, pay later’, ale również uruchomienie płatności powtarzalnych, które mogą w istotny sposób wspierać retencję klientów w modelach subskrypcyjnych i wpływać na jeszcze większą popularność transakcji wykonywanych BLIKIEM” – powiedziała z kolei wiceprezeska Polskiego Standardu Płatności – operatora BLIK-a – Monika Król, cytowana w komunikacie spółki.
BLIK to powszechny standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Jej udziałowcami są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard.
Źródło: ISBnews