Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR) podała dane dotyczące wniosków o przeniesienie rachunku bankowego przez system Ognivo w drugim kwartale roku. Trend zmienia się w zależności od porównywanego okresu.
System Ognivo
Za pośrednictwem systemu Ognivo klienci banku mają możliwość wydania dyspozycji o przeniesieniu rachunku, przekazaniu środków, jak i również przeniesieniu zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku. Cały proces jest realizowany przez nowy bank klienta, do którego przenoszone są wskazane dyspozycje. Udział klienta w działaniach nie jest konieczny, a sama zmiana zajmuje kilka dni. Dodatkowo bank może poinformować o niej wskazane przez klienta instytucje. System Ognivo jest bowiem wykorzystywany również przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Pocztę Polską, urzędy miast, urzędy skarbowe, izby celne, administracyjne organy egzekucyjne, czy komorników sądowych.
Kierunek zmian różny w ujęciu rocznym i kwartalnym
Zgodnie z danymi KIR, w drugim kwartale roku 2024 roku złożono 3769 wniosków o zmianę rachunku bankowego dzięki systemu Ognivo. To wartość niższa niż kwartał wcześniej, kiedy to odnotowano 4796 takich dyspozycji. W stosunku rocznym stwierdzono jednak nieznaczny wzrost — z wartości 3485.
Źródłem tych dysproporcji w kierunkach zmian może być specyfika kwartału, który poprzedzał badany. Pierwsze miesiące roku są zwykle okresem, w którym dokonuje się więcej zmian administracyjnych, także tych związanych z produktami finansowymi.