Spółdzielcza Grupa Bankowa oficjalnie ogłasza rozpoczęcie strategicznej i wielowymiarowej transformacji w kierunku wykorzystania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Jej fundamentem jest systemowe i etyczne wdrożenie sztucznej inteligencji, której celem będzie modernizacja procesów, wzmocnienie unikatowej relacji z klientem oraz budowa trwałej przewagi konkurencyjnej.
W ramach tej inicjatywy Zarząd SGB-Banku stworzył stanowisko Lidera ds. transformacji AI, którego rolą będzie holistyczne zarządzanie procesem wdrażania innowacji.
– Powołanie Lidera ds. transformacji AI to nie jednorazowy projekt technologiczny, ale fundamentalna zmiana w kreowaniu rozwoju SGB – ocenia Błażej Mika, wiceprezes Zarządu SGB-Banku odpowiedzialny za obszar nowych technologii. – Jego mandat mocno wykracza poza tradycyjne zarządzanie IT i koncentruje się na budowie kompletnego ekosystemu AI. To sposób na przejście od wizji do wartości biznesowej i trwałych rozwiązań korzystnych dla naszych klientów.
Lider ds. transformacji AI jest odpowiedzialny między innymi za opracowanie i wdrożenie ram ładu korporacyjnego, które zapewnią transparentność, odpowiedzialność i mierzalność wszystkich inicjatyw AI zgodnie z najwyższymi standardami etycznymi i regulacyjnymi, a także za przygotowanie długoterminowej strategii AI oraz mapy drogowej wdrożeń, zdefiniowanej w oparciu o cele biznesowe i specyfikę banków Grupy SGB. Jego zadaniem jest także proaktywne poszukiwanie obszarów o najwyższym potencjale biznesowym, w tym optymalizacji operacyjnej, zarządzania ryzykiem i personalizacji oferty, budowa wewnętrznych kompetencji analitycznych i technologicznych oraz opracowanie i wdrożenie procedur zgodnych z regulacjami, w tym z nadchodzącym AI Act, RODO i wytycznymi KNF, aby zapewnić, iż modele AI są w pełni kontrolowane, bezstronne i bezpieczne. Celem Lidera jest również koncentracja na szybkich, mierzalnych wdrożeniach („quick wins”), które zademonstrują wartość AI dla pracowników i klientów w perspektywie 6–12 miesięcy.
– Połączymy skalę działania z relacjami, tak istotnymi dla bankowości spółdzielczej – zapowiada Piotr Mazur, dyrektor IT w SGB-Banku, który objął funkcję Lidera ds. transformacji AI. – W sektorze finansowym AI odgrywa coraz większą rolę w automatyzacji, personalizacji i bezpieczeństwie. Sztuczna inteligencja już teraz wpływa na efektywność operacyjną, jakość obsługi klienta, szybkość podejmowania decyzji, a także na sposób zarządzania. Jej odpowiedzialne wdrożenie to nie tylko szansa na rozwój bankowości spółdzielczej, ale konieczność – zarówno ze względu na oczekiwania klientów, presję rynkową, jak i rosnące wymogi regulacyjne – podkreśla Piotr Mazur.
Dzięki wsparciu AI doradcy bankowi SGB będą mogli dostarczać spersonalizowane doradztwo – analiza predykcyjna pozwoli na proaktywne oferowanie produktów finansowych dopasowanych do indywidualnego cyklu życia klienta, np. idealnie skrojony kredyt inwestycyjny dla rolnika w oparciu o prognozy rynkowe. Będą mogli także optymalizować czas – automatyzacja powtarzalnych zadań administracyjnych pozwoli na uwolnienie zasobów, które zostaną skierowane na bezpośredni kontakt z klientem. AI pomoże również zapewniać bezpieczeństwo – będzie wspierać ekspertów w analizie transakcji, minimalizując ryzyko oszustw i zapewniając zgodność z regulacjami.
W tym procesie szczególną rolę odgrywa SGB-Bank jako bank zrzeszający. To właśnie on może pełnić rolę integratora i katalizatora zmian, testując rozwiązania, negocjując warunki z dostawcami, gwarantując zgodność regulacyjną i udostępniając narzędzia wszystkim bankom spółdzielczym. Efekt skali sprawia, iż choćby najmniejsze instytucje mogą korzystać z rozwiązań klasy enterprise, a centralizacja zapewnia nie tylko oszczędności, ale też bezpieczeństwo wdrożeń.
– Wspólne podejście do AI pozwala sektorowi lokalnemu zyskać technologiczny fundament, którego pojedynczy bank nigdy nie mógłby zbudować samodzielnie – dodaje Piotr Mazur. – Z perspektywy SGB-Banku najważniejsze jest, by traktować sztuczną inteligencję nie jako ciekawostkę ani zagrożenie, ale jako strategiczny fundament rozwoju. AI powinna wspierać pracowników, a nie ich zastępować; przybliżać klientów, a nie oddalać; demokratyzować dostęp do nowoczesnych narzędzi, a nie budować bariery.
Ta transformacja jest odpowiedzią banków spółdzielczych SGB na wyzwania i szanse, które stawia przyszłość. Chcemy pokazać, iż bankowość spółdzielcza może być synonimem nowoczesności, efektywności i bezpieczeństwa, jednocześnie pozostając solidnym filarem lokalnych społeczności.