Linia 201 i czterotorowy układ do Gdańska – kolejne etapy modernizacji dostępu do portów

3 godzin temu

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich nad Bałtykiem to jedno z kluczowych wyzwań infrastrukturalnych ostatnich lat. Dzięki zakończonym i realizowanym inwestycjom do portów w Gdańsku i Gdyni dociera więcej dłuższych i cięższych składów towarowych, co przekłada się na większą konkurencyjność kolei wobec transportu drogowego.

Rozwój polskiej gospodarki wymaga sprawnego i wydajnego skomunikowania kraju z portami morskimi – logistycznymi „oknami na świat”. Odpowiedzią na te potrzeby są zrealizowane już projekty i planowane inwestycje infrastrukturalne, które zwiększają przepustowość sieci kolejowej w kierunku Gdańska i Gdyni.

Zrealizowane inwestycje

W latach 2019–2024 przebudowano kolejowy dostęp do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Roboty objęły m.in. wymianę torów i rozjazdów, elektryfikację, zabudowę urządzeń sterowania ruchem oraz modernizację obiektów inżynieryjnych. Dzięki temu zwiększono możliwości przeładunkowe stacji i umożliwiono kursowanie dłuższych i cięższych pociągów towarowych. Łączna wartość prac wyniosła około 3,3 mld zł netto, z dofinansowaniem unijnym w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Modernizacja linii 201

Dla dalszego rozwoju portu w Gdyni kluczowa jest modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto. Inwestycja, rozpoczęta w 2021 r., obejmuje stopniową przebudowę kolejnych odcinków. We wrześniu 2024 r. podpisano kontrakt warty ponad 1,2 mld zł netto na roboty między Somoninem a Gdańskiem Osową wraz z elektryfikacją linii 229 Glincz – Kartuzy. W grudniu podpisano kolejną umowę – na odcinki Kościerzyna – Somonino (linia 201) oraz Somonino – Kartuzy (linia 214) o wartości blisko 1,3 mld zł netto. Zakończenie robót na tych fragmentach planowane jest w 2028 r.

Na dalszych odcinkach, od Gdańska Osowy do Gdyni Głównej i od Kościerzyny do Maksymilianowa, prace w ramach czterech kontraktów realizowane będą w latach 2025–2032.

Nowa inwestycja na ciągu Tczew – Gdynia

Kolejnym krokiem jest przygotowanie przetargu na zwiększenie przepustowości odcinka Pszczółki – Pruszcz Gdański w ciągu komunikacyjnym Tczew – Gdynia. Projekt zakłada budowę czterotorowego układu, który ułatwi transport towarów do portu w Gdańsku i jednocześnie poprawi ofertę pasażerską. Realizacja robót budowlanych planowana jest na lata 2028–2030.

Zobacz również:

Port Gdańsk gotowy na szczyt sezonu zbożowego
Rusza budowa terminalu intermodalnego w Porcie Gdynia
Idź do oryginalnego materiału