Linia kolejowa do elektrowni jądrowej – wiemy, kiedy PKP PLK ogłosi przetargi

2 dni temu
Zdjęcie: Wizualizacja przystanku Góra na linii kolejowej nr 230 (fot. PKP PLK)


PKP Polskie Linie Kolejowe w 2025 roku chcą ogłosić pierwsze przetargi na realizację prac przy budowie linii kolejowej do planowanej elektrowni jądrowej na terenie gminy Choczewo. Inwestycja zapewni sprawny przewóz towarów i stworzy nowe możliwości podróżowania koleją dla mieszkańców północnej części województwa pomorskiego.

Wizualizacja przystanku Góra na linii kolejowej nr 230 (fot. PKP PLK)

Zaplanowana na terenie gminy Choczewo elektrownia jądrowa ma istotne znaczenie nie tylko dla gospodarki i bezpieczeństwa energetycznego Pomorza, ale całego kraju. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.

Wybrany do realizacji wariant obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie w tej chwili ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

– Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. – We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. w tej chwili opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę.

W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

Pierwsze przetargi na prace budowlane PLK planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba. Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś). Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Dokumentację projektową dla zadania realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za kwotę 52,19 mln zł netto.

Idź do oryginalnego materiału