Litwa odcina Królewiec od ropy. Łukoil w opałach

3 tygodni temu

Litwa zaprzestała transportu kolejowego ropy Łukoilu do Obwodu Królewieckiego. W rezultacie odcinając obszar od dostaw lądowych. W ubiegłym roku Łukoil przetransportował tą drogą blisko 350 tysięcy ton.

Litwa poinformowała o wstrzymaniu dostaw Łukoilu (i spółek powiązanych) do Obwodu Królewieckiego. Jest to następstwo sankcji wprowadzonych przez USA i Wielką Brytanię, a decyzja zapadła w piątek.

Przestrzeganie zalecanych sankcji USA i Wielkiej Brytanii to konsekwentny krok, który przyczynia się do kontroli ryzyka biznesowego i zwiększenia odporności. Odzwierciedla także znaczenie wartości całej grupy – powiedział Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny Litewskiej Kolei (LTG).

Sankcje Waszyngtona na które powołuje się dyrektor dotyczą również Rosnieftu, i zaczęły obowiązywać od 21 listopada. Ten koncern nie transportuje jednak przez Litwę swoich towarów.

Ropa tylko drogą morską

LTG Cargo poinformował 31 października o okresie przejściowym, poprzedzającym wprowadzenie sankcji. Od tamtej pory deklaruje, iż nie wniosków o transport ładunków Łukoilu. w tej chwili żadna ze spółek zależnych LTG nie jest powiązana z podmiotami obarczonymi sankcjami Londynu i Waszyngtonu.

W 2024 roku przez Litwę przejechał 345 tysięcy ton ładunku Łukoilu, do czasu wstrzymania ruchu w 2025 roku przewieziono 194 tysięcy ton. Unia Europejska już wcześniej wprowadziła zakaz kolejowego transportu rosyjskiej ropy, ale Obwód Królewiecki był z tego wyłączony.

Obwód Królewiecki jest odcięty od strony lądu od Rosji i sojuszniczej Białorusi. Wymagany jest transport przez kraje NATO: Litwę, Łotwę lub Polskę. Możliwe jest dostarczenie ropy drogą morską, przez port w Królewcu. To jednak wiąże się z wydłużeniem czasu dostawy i większymi kosztami.

LRT / Biznes Alert / Cogoport / Marcin Karwowski

Idź do oryginalnego materiału