Województwo łódzkie ogłosiło przetarg na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Chodzi o dostawę 6 pociągów z opcją na kolejnych 12, co realnie zwiększy dostępność i jakość usług kolejowych dla mieszkańców tego regionu.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa fabrycznie nowych, maksymalnie pięcioczłonowych EZT-ów, przeznaczonych do realizacji przewozów pasażerskich. Pojazdy muszą pomieścić na pokładzie przynajmniej 220 pasażerów na miejscach siedzących, a ich długość nie może przekraczać 100 m. Wymagana prędkość eksploatacyjna pociągów to 160 km/h. Wykonawca będzie także odpowiedzialny za szkolenie personelu, a także świadczenie usług utrzymania pojazdów przez 25 lat, z możliwością wydłużenia tego okresu o kolejne 5 lat.
Zamawiane jednostki muszą spełniać szereg wymagań gwarantujących interoperacyjność i wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednym z kluczowych kryteriów jest kompatybilność mechaniczna z pojazdami serii ELF III 60WE, co ułatwi integrację pojazdów z aktualną flotą taborową. Ponadto nowe pociągi muszą być wyposażone w system ETCS (ang. European Train Control System) poziomu co najmniej 2.
Harmonogram i warunki przetargu
Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa 6 pojazdów ma nastąpić w ciągu 42 miesięcy od momentu podpisania umowy. Z kolei dostarczenie dodatkowych 12 pociągów w ramach opcji przewidziano w okresie do 24 miesięcy (liczone od podjęcia decyzji o skorzystaniu z niej przez zamawiającego).
Przesłane oferty oceni komisja przetargowa na podstawie pięciu kryteriów: ceny dostawy pojazdów (35%), ceny utrzymania jednostek (25%), współczynnika efektywności kosztowej (20%), typu wózków tocznych (10%) oraz terminu dostawy (10%). Aby przystąpić do przetargu, wykonawcy muszą wykazać się zdolnością finansową w wysokości minimum 45 mln zł lub zdolnością kredytową.
Wymagane jest również doświadczenie w dostawie co najmniej trzech elektrycznych lub hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT) wyposażonych w ETCS. Oferty można składać elektronicznie do 1 lipca 2025 r. do godz. 1030.
Autor: Damian Malesza
Fot. Kamil Traczyk – zdjęcie poglądowe
Sprawdź również: