Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy spółkami Polskie Porty Lotnicze i CPK, za pomocą którego nowy port lotniczy zostanie zbudowany w oparciu o polski kapitał, a także modernizacja Lotniska Chopina to główne tematy konferencji, która odbyła się 23 grudnia 2024 r. na Lotnisku Chopina w Warszawie. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek wraz z Zarządami spółek CPK i PPL wspólnie Centralny Port Komunikacyjny podpisał list intencyjny z PPL, zyskując wiarygodnego partnera i współwłaściciela spółki CPK.Lotnisko, która będzie odpowiedzialna za zrealizowanie budowy nowego lotniska centralnego.
Dzisiaj zapadła najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa od początku funkcjonowania projektu CPK. Polskie Porty Lotnicze stają się strategicznym partnerem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podjęliśmy tę decyzję, ponieważ chcemy, aby w największy projekt w Polsce zaangażowała się polska firma i by polska firma go finansowała — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W ramach prac nad dokumentacją transakcyjną, powstaną m.in. umowa inwestycyjna między CPK a PPL, umowa spółki CPK.Lotnisko oraz opracowany zostanie model zarządzania, czyli szczegółowe założenia w zakresie eksploatacji oraz zarządzania lotniskiem CPK po jego uruchomieniu.
Udział PPL w budowie lotniska CPK, poprzez spółkę CPK.Lotnisko, to decyzja strategiczna o pozostawieniu zarządzania najważniejszymi państwowymi aktywami lotniskowym w polskich rękach. Wierzę, iż pozwoli to wykorzystać potencjał inwestycyjny i ludzki PPL i jego spółek zależnych oraz wzmocni Grupę Kapitałową CPK — stwierdził wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
PPL jako inwestor strategiczny wniesie mniejszościową części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wesprze CPK swoim doświadczeniem podczas realizacji inwestycji, a po zakończeniu budowy – w zarządzaniu i operowaniu portem lotniczym. Zgodnie z wypracowanym porozumieniem, CPK zachowa minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki CPK.Lotnisko, zaś PPL obejmie do 49 proc. udziałów. Z szacowanej kwoty kosztów budowy nowego portu 30-40 proc. zostanie proporcjonalnie sfinansowane przez udziałowców spółki CPK.Lotnisko, zaś pozostałą część pokryją środki z emisji obligacji – dłużnych papierów wartościowych.
Transakcja obu podmiotów w aktywa spółki CPK.Lotnisko, zgodnie z harmonogramem, powinna zostać sfinalizowana w IV kwartale 2025 roku.
Lotnisko Chopina zostanie zmodernizowane
Na konferencji przedstawiono także szczegóły koncepcji modernizacji Lotniska Chopina. Modernizacja stanowi rozwiązanie pomostowe, umożliwiające rozwój ruchu lotniczego na Mazowszu przed uruchomieniem Centralnego Portu Komunikacyjnego. W najbliższych latach zostanie zmodernizowany terminal pasażerski, którego powierzchnia zwiększy się z obecnych 165 tys. m² do ponad 189 tys. m². Znacząco zwiększy się także liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych – z 62 do 83 oraz szerokokadłubowych – z 15 do 24. Realizacja inwestycji o wartości 1,6 mld zł pozwoli na obsługę 30 milionów pasażerów rocznie już w 2029 roku.
Bez modernizacji Lotniska Chopina Polska mogłaby stracić choćby 32 miliony pasażerów do 2032 r. To koszt, na który nie możemy sobie pozwolić — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Warszawski port lotniczy od dziewięciu dekad odgrywa kluczową rolę w polskim lotnictwie. W tym roku lotnisko obsłużyło ponad 21 milionów pasażerów i jest największym portem lotniczym w Polsce.