Lotnisko we Wrocławiu czeka rozbudowa. Modernizacja w wysokości 350 mln zł zwiększy przepustowość i przyspieszy ruch naziemny. Połowa budowy zostanie opłacona ze środków europejskich, pod względem wielkości środków unijnych jest to największa inwestycja lotnicza w Europie.
Lotnisko we Wrocławiu czeka rozbudowa za 350 mln zł
Lotnisko we Wrocławiu czeka poważna i bardzo kosztowna rozbudowa. Projekt modernizacji, wart 350 mln zł, obejmuje budowę nowej trybuny, równoległych dróg kołowania i szybkiego skrętu z pasa startowego. Budowa będzie w połowie finansowana z funduszy europejskich, a pod względem wielkości dofinansowania z UE jest to największa inwestycja w lotnictwie w Europie. Celem jest zwiększenie możliwości operacyjnych lotniska dla celów wojskowych. Na rozbudowie skorzysta jednak także ruch cywilny, w którym nastąpi znaczne przyspieszenie procedur naziemnych.
W ramach zapowiedzianej inwestycji na Lotnisku im. Mikołaja Kopernika powstanie nowa płyta postojowa dla dwunastu samolotów kategorii C, w tym Airbusów A320 i Boeingów 737. Będzie ona zlokalizowana dokładnie naprzeciwko istniejącej trybuny przed terminalem pasażerskim. Jej zaletą będzie również stworzenie dodatkowej przestrzeni dla największych samolotów kategorii F, takich jak An-124 Ruslan czy Boeing 747. Dodatkowa droga kołowania ułatwi wówczas ruch samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu cywilnego. Ponadto w przygotowaniu jest nowe centrum logistyczne US Air Force, wykorzystujące lotnisko jako istotną bazę.
Wprowadzenie drogi kołowania umożliwiającej szybkie zawracanie z drogi startowej znacznie skróci czas przebywania samolotów na pasie, zwiększając tym samym jego przepustowość. Powstanie też nowe stanowisko do odladzania samolotów po przeciwnej stronie lotniska niż obecne. Samoloty będą miały więc do dyspozycji cztery specjalne miejsca, które pozwolą im wystartować w obu kierunkach pasa startowego. Przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, która również otrzyma pozwolenie na samoloty kategorii F.
Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu. Bardzo istotny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo – podsumowuje Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.
Prace budowlane pod koniec przyszłego roku
Prace budowlane nad nowym terminalem rozpoczną się pod koniec przyszłego roku, a pozostałe prace w II kwartale 2024 r. Jest to największy polski projekt lotniczy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę” 2021-2027 (CEF 2). Również Ryanair zapowiedział niedawno rozbudowę swojego zaplecza technicznego w stolicy Dolnego Śląska, co również będzie jego największą inwestycją w kraju. Port Lotniczy Wrocław jest w tej chwili czwartym lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Jeszcze w tym roku chce przekroczyć granicę 2,5 mln pasażerów. W historycznie najbardziej udanym roku 2019, czyli tuż przed wybuchem pandemii, było to 3,5 mln.
Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania – mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław.
Nie powinniśmy skazywać lotniska w Radomiu na porażkę. Na ewentualną krytykę przyjdzie czas