LPP Logistics, spółka odpowiadająca za obsługę logistyczną Grupy LPP, zakończyła pierwszy etap robotyzacji swojego największego magazynu e-commerce pod Bydgoszczą. Obiekt o powierzchni 100 tys. mkw., uruchomiony w lipcu 2024 roku, został wyposażony w zaawansowane technologie automatyczne oraz rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, które znacznie zwiększają jego efektywność operacyjną. Docelowo będzie to jeden z najbardziej zrobotyzowanych magazynów w sektorze fashion w Europie, z flotą ponad 1400 robotów oraz możliwością składowania choćby 16 milionów sztuk asortymentu.
Fulfillment center LPP Logistics, zlokalizowane w gminie Białe Błota w powiecie bydgoskim, jest największym obiektem do obsługi e-commerce w sieci polskiego producenta odzieży. Od lipca 2024 r. z tego miejsca wysyłane są zamówienia do klientów z Polski i innych państw Europy Centralnej. Wraz z rozpoczęciem działalności operacyjnej obiekt wykorzystywał już algorytmy sztucznej inteligencji, a w kolejnych miesiącach trwały prace nad wdrożeniem pilotażowego rozwiązania automatycznego opartego na robotyce. Decyzja o jego zastosowaniu była odpowiedzią na dynamikę sprzedaży e-commerce. Od stycznia do końca grudnia 2024 r. spółka zrealizowała ponad 54 mln zamówień online, notując wzrost o 35,4 proc. r/r.
– Zakończona właśnie faza pilotażowa procesu robotyzacji jest krokiem milowym w rozwoju naszej sieci zaopatrzenia i dystrybucji. Dynamiczny postęp technologiczny, jaki nastąpił w ostatnich latach w obszarze rozwiązań dla e-commerce, przekonał nas do zwiększenia nakładów na automatykę i robotykę, co umożliwi skuteczną obsługę rosnącej liczby zamówień online. To nasza pierwsza tak zaawansowana inwestycja w automatyzację procesów e-commerce, dzięki której nie tylko zabezpieczymy zdolność Grupy LPP do dalszego, strategicznego rozwoju, ale również znacząco podniesiemy efektywność operacji realizowanych przez LPP Logistics. Wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyki pozwoli nam zoptymalizować przepływ towarów w obiekcie, a wzrost produktywności w kluczowych procesach może osiągnąć choćby 60 proc. – komentuje Sebastian Sołtys, prezes LPP Logistics.
Model Goods to Person
W fazie pilotażowej obiekt wyposażono w ponad 175 tys. bezobsługowych miejsc składowania, co odpowiada pojemności aż 150 tirów. Z kolei procesy kompletacji i sortowania zasiliło 555 automatycznych robotów, dzięki którym fulfillment center może obsłużyć do 5 tys. zamówień internetowych na godzinę. Droga produktów w magazynie rozpoczyna się w strefie przyjęcia, gdzie w pierwszej kolejności umieszcza się je w ustandaryzowanych pojemnikach. Następnie, przy wykorzystaniu bezobsługowych dźwigów ACR, trafiają one na 10-metrowe regały wysokiego składowania. Kolejnym etapem jest proces kompletacji zamówień, wspierany przez autonomiczne roboty AMR. Roboty te poruszają się po obiekcie zgodnie z wytycznymi wygenerowanymi przez algorytmy sztucznej inteligencji, transportując mobilne regały do stacji Shelf-to-Person. Tam urządzenia robotyczne pobierają adekwatne pojemniki i przekazują je operatorom celem kompletacji towaru.
– Wdrożone przez nas rozwiązania bazują na modelu Goods to Person, który koncentruje się na ścisłej współpracy pomiędzy systemami automatycznymi a pracownikami. W przeciwieństwie do tradycyjnego systemu półkowego, nowe rozwiązanie eliminuje konieczność przemieszczania się pracowników po magazynie, co zdecydowanie zwiększa komfort pracy i usprawnia proces realizacji zamówień – komentuje Daniel Potoczniak, dyrektor ds. logistyki e-commerce LPP Logistics.
Skompletowane produkty rozdzielane są na sorterze na indywidualne zamówienia, a proces ten jest wspierany przez kolejny typ robotów. Wykorzystanie rozwiązań automatycznych do optymalizacji przepływu towarów pozwoliło zwiększyć dzienną moc wysyłkową centrum do 500 tys. sztuk w okresie standardowym i około 700 sztuk w czasie pików sprzedażowych. – Dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom zyskaliśmy dodatkową przestrzeń magazynową, a co za tym idzie, poszerzyliśmy dostępność oferty produktowej na m2. Korzyści odczuwają również klienci marek LPP, którzy mogą cieszyć się jeszcze szybszą dostawą swoich zamówień – dodaje Daniel Potoczniak.
LPP inwestuje w logistykę
Po pomyślnie zakończonym pilotażu instalacji robotycznej, do końca 2025 roku LPP Logistics planuje znacząco rozszerzyć zakres wdrożonych rozwiązań automatycznych, obejmując nimi blisko 60 proc. powierzchni obiektu. Docelowo centrum ma mieć około miliona lokalizacji przechowywania, umożliwiając bezobsługowe składowanie do 16 mln sztuk asortymentu, a jego pracę będzie wspierać ponad 1400 robotów. W rezultacie wydajność magazynu wzrośnie do 1 mln sztuk produktów wysyłanych dziennie. Równolegle spółka rozwija infrastrukturę w innych obiektach – w bieżącym roku planowane jest także wdrożenie rozwiązań robotycznych w fullfilment center w rumuńskim Bolintin-Deal. Na rozwój infrastruktury magazynowej w 2025 roku Grupa LPP przeznaczy 1 mld złotych.