Lublin stawia na pojazdy wodorowe. Lubelski Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) i firma Solaris Bus & Coach podpisały umowę na zakup i dostawę autobusu Urbino 12 hydrogen. Po dostawie od Solaris, Lublin będzie drugim po Koninie miastem w Polsce, które ma autobus wodorowy w swojej flocie pojazdów miejskich.
Solaris dostarczy Lublinowi autobus wodorowy
Firma Solaris wygrała przetarg lubelskiego Zarządu Transportu Miejskiego na sprzedaż i dostawcę pierwszego autobusu wodorowego w mieście. Autobus Urbino 12 hydrogen to pojazd wyposażony w najnowsze rozwiązania oparte na technologii wodorowej. Zgodnie z umową między Solaris i lubelskim ZTM, autobus wodorowy dołączy do floty we wrześniu przyszłego roku. Operatorem świadczącym usługi komunikacji miejskiej autobusem wodorowym będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) Lublin.
Lublin dołącza do grona europejskich miast, które wytyczają nowe standardy planowania i zarządzania flotami autobusów. Nasza wieloletnia kooperacja jest dla nas powodem do dumy. Z wielką euforią będziemy partnerem dla ZTM Lublin we wdrażaniu technologii wodorowej – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.
Zamówiony autobus wyposażony jest w akumulator elektryczny – akumulator, który można ładować nie tylko ogniwem wodorowym, ale również zewnętrzną ładowarką mobilną dołączoną do zamówienia i wchodzącej w skład wyposażenia autobusu. Jak wskazuje Solaris, autobusy wodorowo-elektryczne wyróżniają się krótkim czasem tankowania i bardzo długim dystansem jazdy, choćby w niesprzyjających warunkach drogowych. Wodór to czyste źródło energii, a jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej w ogniwie wodorowym są ciepło i para wodna. Element magazynowany jest w postaci gazowej w zbiornikach umieszczonych na dachu.
Wieloletnia współpraca
Solaris dodał, iż autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen będzie miał 85 miejsc, w tym 29 siedzących. Pojazd wyposażony jest w rozwiązania zwiększające komfort pracy pasażerów i kierowcy. Należą do nich systemy liczenia pasażerów, monitoring, klimatyzacja, bezgotówkowy automat biletowy, system dezynfekcji powietrza w pojeździe czy dostęp do ładowarki USB dla pasażerów.
Współpraca Solarisa z Lublinem rozpoczęła się już w 1996 roku, a na przestrzeni lat producent dostarczył do miasta prawie 200 pojazdów, zarówno autobusów spalinowych, jak i bateryjno-elektrycznych oraz trolejbusów. Dzięki dostawie Urbino 12 hydrogen lubelska komunikacja miejska będzie dysponować wszystkimi najnowocześniejszymi rozwiązaniami w transporcie zbiorowym.
Obecnie po drogach europejskich miast jeździ już 70 Solarisów Urbino 12 hydrogen, a w najbliższych miesiącach zostanie dostarczonych kolejnych 100. We wrześniu miała miejsce światowa premiera drugiego autobusu wodorowego od Solaris – Urbino 18 hydrogen. Solaris przekazał, iż poszerzenie oferty autobusów umożliwia jeszcze bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby firm transportowych. Pierwsze dostawy wodorowego pojazdu przegubowego rozpoczną się w drugim kwartale 2023 roku.
Solaris dostarczy autobusy wodorowe przedsiębiorstwu komunikacji miejskiej w Bratysławie