Lubuskie powołało własną spółkę przewozową

1 godzina temu

Radni województwa lubuskiego jednogłośnie zadecydowali o utworzeniu spółki Lubuski Transport Publiczny z siedzibą w Zielonej Górze. Uchwałę podjęto 8 grudnia 2025 r. podczas nadzwyczajnej sesji Sejmiku – za głosowało wszystkich 28 obecnych radnych. Kapitał zakładowy nowego podmiotu wyniesie 4 mln zł. Przedsiębiorstwo ma przejąć odpowiedzialność za kolejowe i autobusowe przewozy pasażerskie w regionie.

Decyzja o powołaniu własnej spółki transportowej to odpowiedź na wieloletnie problemy z jakością usług przewozowych w regionie. Jak wskazywała przewodnicząca Sejmiku Anna Synowiec, dotychczasowy operator nie był w stanie zapewnić stabilnych przewozów – pasażerowie zmagali się z częstymi odwołaniami połączeń i opóźnieniami. Lubuskie nie miało też realnego wpływu na zarządzanie zewnętrzną spółką ani na jej decyzje kadrowe i operacyjne. Samorząd wskazywał również na nieadekwatny wzrost nakładów budżetowych wobec niewielkiego wzrostu wykonywanej pracy przewozowej. Prace nad utworzeniem nowego podmiotu trwały blisko rok.

Istotnym argumentem za utworzeniem własnego podmiotu jest kwestia taboru – ponad 60% pojazdów należy w tej chwili do województwa. Marszałek Sebastian Ciemnoczołowski podkreślał, iż powołanie spółki to dopiero pierwszy krok. Zaznaczył, iż celem nie jest samo utworzenie nowego bytu prawnego, ale zbudowanie skutecznych przewozów regionalnych na najwyższym poziomie. Perspektywę pełnej realizacji planów określił na 2035 r.

Kompleksowa obsługa transportu w Lubuskiem

Lubuski Transport Publiczny zajmie się organizacją przewozów pasażerskich zarówno kolejowych, jak i autobusowych – na poziomie wojewódzkim i międzywojewódzkim. Do zadań spółki należeć będzie również zakup i modernizacja taboru, prowadzenie zaplecza serwisowego oraz administrowanie systemem informacji pasażerskiej. Nowy podmiot będzie także ustalał taryfy biletowe, ulgi oraz regulaminy przewozu. Utworzenie Lubuskiego Transportu Publicznego ma uporządkować struktury odpowiedzialne za planowanie przewozów i zwiększyć przejrzystość finansowania. Ponadto umożliwi on efektywniejsze wykorzystanie środków unijnych oraz krajowych programów wspierania transportu niskoemisyjnego.

Ambitne plany infrastrukturalne

Sebastian Ciemnoczołowski przedstawił również szerszy kontekst inwestycyjny. Wśród planowanych działań wymienił elektryfikację sieci kolejowej, modernizację infrastruktury zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe (PLK) oraz rewitalizację linii w tej chwili wyłączonych z eksploatacji. Region zamierza także rozbudowywać niektóre trasy do układów dwutorowych oraz przejmować zlikwidowane odcinki. W planach jest również rozwój kolei aglomeracyjnych.

W zakresie infrastruktury punktowej zapowiedziano rozwój węzłów miejskich w Zielonej Górze i Gorzowie Wlkp., tworzenie lokalnych hubów mobilności przy dworcach oraz budowę wypożyczalni rowerów publicznych i dozorowanych wiat rowerowych. Marszałek podkreślał, iż wszystkie działania są precyzyjnie przemyślane i prowadzą do konkretnego celu w perspektywie 2035 r.

Fot. Paweł Wańczko via UMWL

Zobacz również:

Tysiące odwołanych pociągów. Lubuskie żąda wyjaśnień od Polregio
Lubuskie chce przejąć Sekcję Napraw Lokomotyw w Czerwieńsku
Idź do oryginalnego materiału