Ludvik Machala, DlaSpania: chcemy otworzyć w Polsce choćby 180 salonów [WYWIAD]

3 tygodni temu

Tylko w tym roku planujemy otworzyć w Polsce minimum 10 nowych salonów. Nasze salony mają od 200 do choćby 1000 mkw.. Naszym celem do 2027 roku rozbudowa sieci do ponad 300 salonów w Europie Centralnej i Wschodniej. Planujemy także zdecydowanie bardziej wykorzystać potencjał kanału e-commerce – mówi w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Ludvik Machala, właściciel firmy ProSpánek (DlaSpania).

Pierwszy salon DlaSpania został otwarty w naszym kraju 13 lat temu. Na jakim etapie rozwoju znajduje się w tej chwili Państwa sieć?

Ludvik Machala: Cała sieć DlaSpania ma w tej chwili 111 salonów. Polska to istotny kraj na naszej mapie: w tej chwili mamy 27 salonów, ale to nam nie wystarczy, na ten rok planujemy otworzyć jeszcze minimum 10 nowych salonów, by zapewnić wygodny i zdrowy sen większemu gronu naszych klientów.

Porozmawiajmy w takim razie o lokalizacjach. Gdzie zamierzacie otwierać nowe salony?

W Polsce na chwilę obecną chcemy głównie skupić się na większych miastach i ośrodkach miejskich. Szukamy lokalizacji w parkach handlowych galeriach handlowych, ale też w wyspecjalizowanych galeriach meblarskich. Aby w odpowiedni sposób wyeksponować nasze towary potrzebujemy minimalnie 200 do 250 mkw., optymalne nasze lokale mają powierzchnie pomiędzy 300 a 400 mkw. ale i większe lokale nie są dla nas wyzwaniem. Nasz największy salon sprzedaży ma powierzchnię ponad 1000 mkw. i jest wyjątkowy zarówno jeżeli chodzi o ekspozycję jak i obroty na nim osiągane.

Czy podaż odpowiednich lokalizacji może stanowić barierę w dalszym rozwoju marki w Polsce?

Mówiąc szczerze nie widzę większych barier w rozwoju naszej firmy na polskim rynku. Ilość galerii i parków handlowych, jak i tego, co różni rynek polski od tego czeskiego a mianowicie ilość rewelacyjnych galerii wnętrzarskich jest wystarczająca, by każdy na tym tak bardzo konkurencyjnym rynku mógł rozwijać się prężnie. Czechy pod tym względem są inne, rynek jest zdominowany przez retail parki.

Jak ocenia Pan potencjał polskiego rynku o ile chodzi o tego typu specjalistyczne sklepy?

Polski rynek materacy rozwija się dynamicznie, a sklepy takie jak DlaSpania odgrywają w nim coraz istotniejszą rolę. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie społeczeństwa zdrowym stylem życia, w tym świadomość znaczenia jakości snu. Widzimy ogromny potencjał dla tego typu sklepów, które oferują wysokiej jakości produkty oraz indywidualne doradztwo. Model działania sprzedaży w naszej firmy obraca się wokół hasła: Nauczymy Was spać. Chcemy, by nasi handlowcy nie byli tylko sprzedawcami, ale przede wszystkim Doradcami ds. Zdrowego Snu. Mają nie tylko sprzedać materac czy poduszkę, ale doradzić rozwiązanie, które zapewni klientowi doskonały i zdrowy sen. Chcemy być pierwszym wyborem dla klienta, który poszukuje jakości, zdrowego snu i fachowości. Dlatego sprzedaż to nie wszystko, gwarantujemy najwyższej jakości usługi serwisowe związane z dostawą montażem oraz obsługę posprzedażową.

Poza Polską, i oczywiście Czechami, sieć obecna jest także w innych krajach z naszego regionu. Jakie są dalsze plany ekspansji?

Obecnie jesteśmy obecni w 5 krajach CEE, jeszcze w tym roku pojawimy się w kolejnym. Naszym celem do 2027 roku rozbudowa sieci do ponad 300 salonów w Europie Centralnej i Wschodniej. Planujemy docelowo, by na samym rynku polskim otworzyć około 150 do 180 salonów DlaSpania. Koncentrujemy się na Europie Centralnej, w tym Polsce, bo tu przez cały czas świadomość klientów na temat zdrowego snu wymaga podniesienie. Stawiamy na współpracę z największymi markami z branży sypialnianej z całego świata: PerDormire, Tempur, Yatsan, Hilding Anders, Stearn & Foster, Sealy, Dorelan. Ale wspieramy także partnerów z rynków lokalnych, czyli z Czech, Polski i Serbii. Posiadamy i rozwijamy własną markę Klinmam – poprzez tworzenie kolekcji produktów zapewniających zdrowy sen dla wszystkich. Marka Klinmam to kolekcje luksusowych materacy w konkurencyjne cenie, łóżka o niebanalnym designu, a także produkty drobne, które uzupełniają sypialnię w niezbędne dodatki.

Na ile istotny przy tego typu asortymencie jest kanał e-commerce?

E-commerce to kanał sprzedaży, który w naszej branży wciąż pozostaje nie do końca wykorzystany i doceniony przez klientów. Drzemie tutaj ogromny potencjał, który chcemy w najbliższym czasie wykorzystać. Planujemy, iż jeszcze w tym roku ok. 20 proc. naszej sprzedaży będzie pochodziło z kanałów online. W tym roku rozpoczęliśmy pracę nad stworzeniem magazynu dla e-commerce w Polsce. Wraz z rozwojem tego kanału sprzedaży oczywiście będziemy go powiększać i dalej rozwijać.

Łącznie mamy razem ponad 13 00 0mkw. powierzchni magazynów i około 4 000 mkw. powierzchni biurowych we wszystkich krajach, gdzie operujemy. W Polsce posiadamy magazyny dla sklepów stacjonarnych.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

***

Ludvik Machala, właściciel firmy ProSpánek, która działa na rynku czeski od roku 1991. W roku 2010 firma weszła na rynek słowacki jako PreSpánok s.r.o., a w roku 2011 otworzyła pierwszy sklep w Polsce jako DlaSpania Sp. z o.o. Firma obecna jest także na rynku węgierskim jako: AzAlvásért oraz serbskim jako ZaSpavanje. Kolejne kraje, w których planuje niedługo rozwinąć swoją sieć to Rumunia i Chorwacja.

Idź do oryginalnego materiału