Lufthansa Technik poinformowała, iż nada wycofanemu z eksploatacji samolotowi Airbus A320 „nowe życie w służbie nauki”, przekształcając maszynę w laboratorium wodorowe. W Laboratorium Lotnictwa Wodorowego w Hamburgu będą testowane procesy konserwacji i uziemiania dla przyszłych samolotów wodorowych.
Lufthansa Technik przemieni Airbus w laboratorium wodorowe
Airbus A320, o którym mowa, został zbudowany w 1991 roku i dostarczony bezpośrednio do Lufthansy, która eksploatowała go jako D-AIQF (był też znany jako „Halle an der Saale„) do 2014 roku. Następnie zaczął latać dla spółki zależnej Germanwings, zanim ponownie wrócił do głównego przewoźnika w 2017 roku. Przez cały okres użytkowania zgromadził 67 098 godzin w 54 097 cyklach lotu.
Teraz, w trzeciej dekadzie swojego życia, A320-200 staje się częścią nowej ery lotnictwa. Lufthansa Technik twierdzi, iż przygotowała samolot Airbus na „kolejny, najważniejszy etap” i przemieni go w laboratorium wodorowe. W nadchodzących miesiącach maszyna zostanie wyposażona w wewnętrzny zbiornik na ciekły wodór i pokładowe ogniwo paliwowe, a także pełen zestaw systemów testowych. Ponadto w ramach projektu powstanie system naziemnej infrastruktury wodorowej.
Samolot został pomalowany w specjalne kolory pasujące do jego nowego zadania. Nie będzie już w stanie latać, ale za to naukowcy i inżynierowie będą mogli holować go po bazie Lufthansa Technik i na lotnisku w Hamburgu. Pomoże im to zrozumieć, jak naziemne procesy wodorowe będą funkcjonować w rzeczywistości.
Projekt zakłada również stworzenie tak zwanego Cyfrowego Bliźniaka A320. Za jego pomocą badacze mogą opracować i przetestować metody konserwacji predykcyjnej. Dzięki temu naukowcy będą mogli przewidzieć, kiedy dany element ulegnie awarii w systemie fizycznym, zanim to faktycznie nastąpi. Pozwoli to na terminową wymianę.
Cenny wkład w wykorzystanie wodoru w lotnictwie
Nowe Laboratorium Lotnictwa Wodorowego to wspólny projekt Lufthansy Technik, Niemieckiego Centrum Lotniczego (DLR), Centrum Badań Stosowanych w Lotnictwie (ZAL) oraz Portu Lotniczego w Hamburgu, finansowany przez hamburskie Ministerstwo Gospodarki i Innowacji.
Dzięki Laboratorium Lotnictwa Wodorowego Hamburg rozpoczął wspaniały projekt. Wniesie on cenny wkład w umożliwienie wykorzystania wodoru jako paliwa dla lotnictwa. Koncentracja na procedurach konserwacji i tankowania powinna dostarczyć nam wiedzy, która będzie ważna dla rozwoju infrastruktury wodorowej. To laboratorium pozwala nam dodać najważniejszy element do strategii Hamburga, aby uczynić lotnictwo bardziej zrównoważonym. Realizujemy dwa cele strategiczne: rozwój gospodarki wodorowej w Hamburgu i dekarbonizacja transportu. Cieszę się, iż możemy umożliwić realizację tego pierwszego na świecie projektu dzięki Specjalnemu Funduszowi Lotniczemu – komentuje projekt senator do spraw gospodarczych Hamburga, Michael Westhagemann.
Główne tematy badawcze, które laboratorium będzie badać to:
- tankowanie ciekłym wodorem (integracja z istniejącą infrastrukturą lotnisk, zapewnienie konkurencyjnych czasów i procesów tankowania, unikanie przepełnienia i marnotrawstwa),
- chłodzenie, izolacja i bezpieczeństwo pracy (zapobieganie oblodzeniu, analiza dodatkowych wymagań ochronnych, itp.),
- wyciek wodoru gazowego, tak zwane boil-off (zapobieganie niekontrolowanemu wyciekowi LH2, gdy staje się on gazem, środki ostrożności przy przechowywaniu i tankowaniu, odzyskiwanie uciekającego GH2),
- uczynienie przechowywanego wodoru obojętnym (ochrona przed zagrożeniem pożarowym, odpowiednie protokoły bezpieczeństwa, szkolenie personelu obsługującego).
Arabia Saudyjska planuje zakup 40 samolotów Airbus A350