Łukasz Lorencki, NEPI Rockcastle: zmienia się Dąbrowa Górnicza, zmienia się i Pogoria [WYWIAD]

4 tygodni temu

Centrum Handlowe Pogoria to świetnie położony obiekt, który cieszy się silnym zainteresowaniem ze strony klientów i najemców. Chcemy jednak, aby był on jeszcze lepszy dlatego ruszamy z rozbudową – podkreśla w rozmowie z redakcją OmnichannelNews.pl Łukasz Lorencki, Asset Manager w NEPI Rockcastle.

OmnichannelNews.pl: Skąd decyzja o przebudowie Centrum Handlowego Pogoria w Dąbrowie Górniczej? Coś z nim nie w porządku?

Łukasz Lorencki: Wprost przeciwnie. Centrum handlowe Pogoria jest od lat jednym z ważniejszych punktów na mapie miasta, blisko ścisłego centrum i dworca kolejowego. To świetnie położony obiekt, który cieszy się silnym zainteresowaniem ze strony najemców. W obecnym kształcie Pogoria nie jest w stanie odpowiedzieć na ten popyt, dlatego w listopadzie ruszamy z pierwszymi pracami w ramach rozbudowy.

To interesujące w sytuacji, gdy część centrów zamyka się…

Ł.L.: Ale nigdy takie, jak Pogoria, które mają w swoim mieście tak ustabilizowaną i silną pozycję. W tym przypadku mowa o obiekcie, który cieszy się stabilnym i wysokim zainteresowaniem ze strony klientów i najemców, który z racji swojej centralnej lokalizacji na trwałe wpisał się w pejzaż miasta.

Mając tak silne fundamenty jesteśmy przekonani, iż CH Pogoria może być jeszcze atrakcyjniejszym punktem na mapie Dąbrowy Górniczej. W efekcie za ok. 18 miesięcy zaoferujemy mieszkańcom szereg nowych sklepów na parterze oraz punktów rozrywkowo-usługowych na piętrze o łącznej powierzchni najmu ok. 4.800 mkw.

Nowa oferta, unowocześniona infrastruktura

O jakich najemców zostanie wzbogacony tenant mix?

Ł.L.: Centra handlowe nie są już tylko miejscami, gdzie robimy zakupy. To miejsca społeczne – centra spotkań, spędzania czasu, dostępu do rozrywki, wydarzeń prozdrowotnych, edukacyjnych i kulturalnych. Uwzględniamy te potrzeby i trendy w naszych strategiach działania. Dlatego planujemy m.in. rozbudowę funkcji rozrywkowych czy restauracyjnych.

W efekcie rozbudowy klienci zyskają też dostęp m.in. do nowoczesnej siłowni oraz przestronnej sali zabaw i rozrywki dla dzieci. Biorąc pod uwagi śródmiejski charakter Pogorii tych dwóch funkcji szczególnie dziś brakuje. Oferta centrum zostanie również wzbogacona o salony wyposażenia i dekoracji wnętrz oraz naturalnie o nowe marki odzieżowe.

Obiekt, o takim potencjale i położeniu jak Pogoria, daje szereg możliwości – zarówno z myślą o klientach, jak i najemcach.

Największa presja na rozbudowę szła ze strony klientów, najemców, czy inwestorów?

Ł.L.: Tak duże przedsięwzięcie jest możliwe tylko wówczas, kiedy ma ono uzasadnienie komercyjne (dla klientów), jak i finansowe (dla inwestorów).

Warto również dodać iż impulsem do zmian były również ostatnie zmiany w mieście. Dąbrowa bardzo się zmienia, więc i my chcemy zmieniać się razem z nią. Przykładem jest najbardziej rozpoznawalny element galerii tj. drewniano – stalowa konstrukcja zakończona kładką dla pieszych łączącą Pogorię z południową stroną centrum miasta. W wyniku niedawnej przebudowy ul. Sobieskiego – centralnej arterii Dąbrowy Górniczej ikoniczną kładkę rozebrano i zastąpiono przejściem dla pieszych. W takiej sytuacji utrzymywanie reszty konstrukcji jest bezcelowe a chcemy, aby Pogoria, podobnie jak i inne nasze centra, były istotną i atrakcyjną wizualnie częścią tkanki miejskiej, dlatego rozwijamy je mając na uwadze plany miasta oraz potrzeby jego mieszkańców.

Z drugiej strony pozostawienie historycznego elementu mogłoby być interesujące wizualnie

Ł.L.: W przestrzeni miejskiej jest oczywiście miejsce na takie pomniki dawnego ładu urbanistycznego i czasem to dobrze rezonuje. Wystarczy choćby wspomnieć stację Metra Świętokrzyska w Warszawie, gdzie kontrast między starą i nową częścią stacji jest uderzający, a przez to interesujący. W tych inwestycjach, gdzie jest to możliwe staramy się o połączenie tradycji z nowoczesnością np. Focus Mall w Zielonej Górze, Alfa Centrum w Białymstoku czy Galeria Tomaszów. Powstały one na historycznych, często pofabrycznych terenach. W przypadku Pogorii, aby zachować spójność całości, zmodernizowaliśmy przestrzenie wspólne, odświeżyliśmy posadzki oraz dekoracje.

Czy oprócz powierzchni zostanie także odświeżona infrastruktura?

Jako NEPI Rockcastle stawiamy na energię odnawialną. Wszystkie nasze centra, w tym również Pogoria, będą wyposażone w panele fotowoltaiczne. W Dąbrowie Górniczej zostaną one zamontowane zarówno na starej jak i nowej części.

Unowocześniamy także infrastrukturę wewnątrz budynku. System zarządzania budynkiem (BMS) będzie sterował elektryką, optymalizował zużycie energii poprzez odpowiednie ustawienia maszyn np. wentylacji, systemów grzewczych czy ruchomych schodów, dostosowując ich działanie do liczby klientów w obiekcie. W całym obiekcie wymienione zostanie oświetlenie na LED.

Etapy przebudowy

Jak będzie wyglądała przebudowa?

Ł.L.: To będzie ewolucja a nie rewolucja. Powstanie dodatkowe 4.800 mkw. powierzchni najmu, do tego trzeba doliczyć przestrzeń wspólną taką, jak korytarze czy toalety. Jesteśmy jednak w tej komfortowej sytuacji, iż dobudowujemy przestrzeń do obiektu, bez konieczności przeprowadzania dużych prac wewnątrz.

Rozbudowa będzie realizowana na obszarze nieczynnej fontanny oraz wspomnianej wcześniej stalowo – drewnianej konstrukcji. Dlatego też na kilka miesięcy zostanie zamknięte główne wejście, w zamian za które otwarte zostanie wejście tymczasowe położone 40m dalej. Jednak przez cały okres rozbudowy Pogoria będzie otwarta, a prace budowlane, nie powinny być odczuwalne dla odwiedzających czy najemców.

Na jakim etapie jesteście teraz?

Ł.L.: Uzyskaliśmy wszelkie niezbędne zgody i dopełniliśmy formalności. Wybraliśmy również generalnego wykonawcę. w tej chwili organizujemy zaplecze i infrastrukturę niezbędną do rozpoczęcia prac budowlanych. Jeszcze w listopadzie rozpoczną się prace przygotowawcze, a zgodnie z planem na początku przyszłego roku prace budowlane. W pierwszym kwartale 2026 roku zaprosimy pierwszych klientów i najemców do korzystania z nowych przestrzeni.

To już kolejna Państwa inwestycja w działający obiekt.

Ł.L.: To prawda. Jesteśmy w ostatniej fazie przebudowy i modernizacji centrum handlowego Bonarka w Krakowie. W przeciwieństwie do przebudowy Pogorii jest to działanie wewnątrz budynku, cały czas na żywym organizmie, bez zamykania sklepów. To ogromne wyzwanie, dlatego prace prowadzimy głównie w nocy.

Wcześniej duże rozbudowy i modernizacje przeszły m.in. Focus Mall w Zielonej Górze, Aura Centrum w Olsztynie czy Galeria Wołomin, gdzie zbudowaliśmy nowoczesny park handlowy.

Mają państwo za sobą już kilka takich modernizacji działających obiektów. Czy są jakieś kwestie, które są szczególnie istotne przy takich pracach?

Ł.L.: Z pewnością jest to komunikacja z najemcami i z klientami. Zarówno partnerzy jak i odwiedzający muszą wiedzieć co się będzie działo oraz czego się spodziewać. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, iż przebudowa obiektu służy wspólnym interesom i każdy na tym skorzysta. Naszym celem jest tworzenie dopasowanego do potrzeb, dostępnego i nowoczesnego miejsca zakupów, spotkań i rozrywki oraz zaoferowanie klientom jeszcze większego spektrum produktów i usług, a najemcom możliwość rozwoju biznesu.

Jeśli chodzi o samo przebudowywanie działającego obiektu to oczywiście doświadczenie jest tu bezcenne, jednak trudno wskazać jakieś uniwersalne prawa, którymi ten proces się rządzi. Zupełnie inna sytuacja jest w Bonarce, gdzie cała przebudowa odbywa się wewnątrz budynku. Z jeszcze innymi wyzwaniami wiązały się modernizacje centrum Solaris w Opolu, Platan w Zabrzu, czy we wspomnianej Galerii Wołomin.

W praktyce każda z tych historii jest inna, ale jeżeli miałbym znaleźć dla nich wspólny mianownik to jest nim wysoki profesjonalizm i doświadczenie ściśle współpracujących ze sobą działów: development, operacyjnego oraz najmu.

To faktycznie robi wrażenie. Dziękuję za rozmowę.

I ja dziękuję.

Idź do oryginalnego materiału