Luksus, emocje i nowe doznania na Forum Lodowe & Sweet (FLS) AD 2025

9 godzin temu

Poczucie luksusu, pozytywne emocje oraz nowe doznania to rynkowe trendy, które wyznaczają kierunki rozwoju dla producentów lodów i słodyczy. Są to wnioski, jakie zapamiętają tegoroczni uczestnicy Forum Lodowe & Sweet, które odbyło się w dniach 19-20 listopada 2025r w Ożarowie Mazowieckim.

Forum Lodowe & Sweet (FLS) to coroczne wydarzenie branży cukierniczej, producentów lodów i słodyczy. Spotykają się tu przedstawiciele wielkich i mniejszych zakładów produkcyjnych, dostawcy nowych technologii, maszyn i dodatków do żywności oraz świat handlu i nauki. W 2025 roku grono uczestników konferencji wzrosło do 230 osób, plasując forum w czołówce tego typu wydarzeń w Polsce. Podczas spotkania odbyły się liczne prelekcje, warsztaty, degustacje oraz integracje oraz uroczysta gala z nagrodami. Żadne słowa nie oddadzą pozytywnej atmosfery, która stała się znakiem rozpoznawczym Forum. W relacji z tego wydarzenia branży sweet skupimy się więc głównie na merytoryce, a wszystkich ciekawych wrażeń zachęcamy już dziś do udziału w przyszłorocznej edycji.

Witamy na najsłodszej konferencji w Polsce – przywitała gości Aleksandra Wojnarowska z firmy Bikotech – głównego organizatora FLS. Po takim otwarciu nastąpiła seria wykładów i prezentacji dotyczących sytuacji na rynku słodyczy w Polsce. Jako pierwszy wystąpił Michał Polak z pracowni YouGov. Przedstawił szerokie spektrum danych sprzedażowych słodyczy, zbieranych na podstawie danych z paragonów klientów. Słodycze są czwartą kategorią zakupową w całym koszyku konsumentów. Prawie połowę słodkości Polacy kupują w dyskontach i ten kanał sprzedaży rośnie najbardziej dynamicznie. – Co ciekawe, słodycze są kupowane coraz częściej, pomimo iż ich ceny rosną – podkreślił prelegent. Wśród grup zakupowych to rodziny kupują słodkości najwięcej.

Marek Zachalski z Centrum Monitorowania Rynku uzupełnił dane przedmówcy o specyfikę sytuacji rynkowej lodów. – Poprzez kiepską pogodę sektor lodów zanotował w tym roku spory spadek sprzedaży. Gorzej było tylko z alkoholem – rozpoczął. Pomimo tego wahnięcia, na podstawie danych wieloletnich, lody są kategorią, która ma przed sobą perspektywę ekspansji. W trudnym 2025 roku najlepiej sprzedawały się lodowe nowości oraz produkty markowe. W sklepowych chłodniach pojawiło się 51 nowości, a ceny całej kategorii wzrosły prawie o 6 proc.

Jak rodzą się koncepty polew, które następnie inspirują przemysł słodyczy – wyjaśniła Maria Kozioł z firmy Terravita – tegorocznego sponsora generalnego FLS. To właśnie podczas tej prezentacji, po raz pierwszy omówiono trendy, które wywierają wpływ na branżę słodyczy i lodów. Smaki emocji, smaki odkrywania oraz funkcjonalność to kierunki które specjaliści Terravity stale badają, rozwijają i wprowadzają na rynek. Dodatkowo opracowują nowe technologie polew m.in. do lodów, co zostało przedstawione na przykładzie case study – od idei do gotowego rozwiązania.

CIP IQ to platforma do kontroli mycia instalacji autorstwa firmy Ecolab. CIP IQ zbiera i monitoruje dane procesu w czasie rzeczywistym, porównuje z myciem wzorcowym i raportuje w razie potrzeby. To kolejne z rozwiązań Ecolab, które ma ułatwić utrzymanie higieny w zakładzie na wysokim poziomie, a które było wizytówką firmy podczas forum lodowego.

Firma Rettenmeier przywiozła do Ożarowa odpowiedź na pytanie: jak naturalne włókna JRS wspierają innowacyjność, technologię i zdrowie? Chodziło o błonniki, które są mocną stroną firmy, a ponadto są dodatkiem do żywności postrzeganym jako pożądany, a posiadającym wiele pożytecznych funkcji. Grupę błonników Vitacel oraz produkcję ciasta bezglutenowego np. do croissantów omówiła Aleksandra Janczewska.

Mariusz Goca z firmy Tetra Pak przypomniał, iż firma ta ma wieloletnią tradycję w dostarczaniu urządzeń do produkcji w bardzo szerokim zakresie. Słuchaczy z pewnością zainteresowały: mieszadło Ice Cream Mix Unit, zamrażalnik Continuous Freezer S, dozownik Ingredient Doser czy zawór napełniający Time Elapse Filler. – Urządzenia te można łączyć modułowo w linię produkcyjną, wymieniać i uzupełniać niezależnie jedno od drugiego – wyjaśnił prelegent.

Wydarzenia organizowane przez Bikotech słyną już z dbałości o szczegóły oraz przemyślane scenariusze. Tak było i tym razem. Moduły tematycznych prelekcji były przeplatane przerwami integracyjnymi. To właśnie w tym czasie uczestnicy wydarzenia dla rynku słodyczy i lodów mogli wymieniać się uwagami, doświadczeniami oraz wizytówkami, a zdecydowani podejmować decyzje biznesowe.

Kolejna część forum producentów słodyczy i lodów poświęcona była nowym technologiom. W ten nurt wprowadziła słuchaczy Aleksandra Rybczyńska reprezentująca firmę Brenntag. To producent rozwiązań do żywności, które wychodzą naprzeciw niekorzystnym zjawiskom żywieniowym. Prebiotyki jak inulina czy oligofruktoza, dodatki do słodzików, beta-glukan z jęczmienia czy colostrum to tylko niektóre z propozycji tej firmy.

Anna Drożdżek z firmy Bart również nawiązała do trendów na rynku słodyczy, wśród których znalazły się: energia (dodatki kofeiny), adaptogeny (ashwagandha) i probiotyki. Bart to polska firma z własnym know how, która poleca w tych kierunkach produkty linii Nexiera do wzbogacania żywności. Wymienione zostały m.in. smaki super owoców jak baobab czy guarana, naturalne aromaty i barwniki, błonniki Pure Acacia oraz Fiberest.

GBD Aromaty to firma dystrybuująca na polskim rynku aromaty o smakach mlecznych, masłowych i serowych producenta Butter Buds. – Posiadamy również aromaty azjatyckie KH Roberts – dodała Beata Sieradzka- Okoń, która dokładnie omówiła zastosowanie i skojarzenia smaków Azji. Były to m.in. Sakura, Yuzo, Biała Brzoskiwnia, Matcha, Pandan.

Redukcja akrylamidu – naturalnego zanieczyszczenia powstającego w procesie pieczenia i smażenia – była tematem przewodnim prelekcji Pawła Witaka. Firma Univar, którą reprezentował, oferuje enzymy Acrylaway (asparaginaza), dzięki którym powstawanie akrylamidu jest znacznie ograniczone, a pieczone ciasteczka mają być zdrowsze. – Enzym ten nie wpływa na smak, surowce, recepturę, a na dodatek nie wymaga podawania go na etykiecie – podał P. Witak.

Emulgatory i stabilizatory do lodów firmy Futura Ingredients omówił Maciej Tarnowski. Zostały przedstawione ich funkcje i przykłady wykorzystania m.in. powstanie delikatnej faktury lodów. Nazwy rynkowe tych specyfików to Ekomul Krem. Każdy mógł samemu poczuć efekty zastosowania tych produktów w smaku, gdyż wraz z wyrobami innych producentów były dostępne podczas wielkiej degustacji forum słodyczy i lodów Bikotech.

Firma Barentz w tym roku skupiła się na promocji cukru strzelającego Hleks. Joanna Skibińska w imieniu pomysłodawcy tego patentu – Semiha Erdena przedstawiła zastosowania i specyfikację tego wyrobu. Poza sprawami technologicznymi ciekawostką jest, iż ten cukier można stosować w pralinach, polewach, lodach oraz sosach, a aktywuje się i zaczyna strzelać po osiągnięciu temperatury 31 st. C.

Globalne wyzwania sektora sweet to osobna część forum, w której rozwinięto temat rynku i cen kakao. Surowiec ten od kilku lat mocno drożeje, czego przełożenie widać m.in. w cenach czekolady. O perspektywach i działaniach w kierunku poprawy sytuacji z podażą kakao mówił John Walker z organizacji Fairtrade. Producenci – członkowie Fairtrade, którzy znakują swoje produkty tym znakiem, zobowiązują się do przestrzegania sprawiedliwych zasad handlowych z rolnikami państw globalnego Południa, skąd pochodzi główny kontyngent kakao. – Dzięki takiemu podejściu możemy poprawić sytuację plantatorów kakaowca. Chodzi głównie o wsparcie edukacyjne dla nich samych oraz ich rodzin. Będą dzięki temu lepiej przygotowani do wyzwań związanych ze zmianami klimatu oraz zarządzania i przewidywania. Poza niekorzystnymi warunkami pogodowymi to właśnie te czynniki wpływają na rosnące ceny surowca – podkreślił P. Walker.

Ostatnie wystąpienie części merytorycznej konferencji przemysłu cukierniczego i lodziarskiego było autorstwa Katarzyny Jaskulskiej-Niwińskiej. Zachęcała do udziału i członkostwa w Polskim Związku Przemysłu Aromatów. Ta nowa organizacja ma dbać o interesy i wizerunek branży, doradzać i reprezentować sektor w procesie regulacji rządowych etc.

Kolejne zaproszenie było skierowane do wszystkich uczestników forum. Otwarto bowiem Strefę Innowacji i Inspiracji. To tu, na licznych stoiskach można było bezpośrednio skosztować słodyczy, lodów i innych przysmaków przygotowanych specjalnie na tę okazję. Prezentowano również rozwiązania techniczne dla zakładów produkujących lody i słodycze. Rozmowy, degustacje i konsultacje przeciągnęły się aż do wieczora z kilku powodów. Jednym z nich była nieodparta chęć spróbowania tylu pyszności, które kusiły nie tylko smakiem ale i wyglądem.

W tym czasie trwała również otwarta degustacja zwycięskich produktów – laureatów konkursu Good Sweet. Jego zamiarem jest wyróżnienie najciekawszych produktów z sektora słodyczy na polskim rynku, w kilku kategoriach. Wyniki konkursu dostępne tu

Dzięki zapewnieniu wysokiego standardu wydarzenia oraz bezpośredniego kontaktu między dostawcą a odbiorcą rozwiązań prezentowanych podczas konferencji, Forum lodowe & sweet jest najlepszą platformą dla rozwoju biznesu. Wpisuje się to w szeroko pojętą misję firmy Bikotech – wsparcia polskiego przemysłu spożywczego.

Pierwszy dzień spotkania przedstawicieli branży sweet został zwieńczony uroczystą galą. W jej trakcie wręczono medale we wspomnianym konkursie Good Sweet, ale także w konkursach Smakuje Dzieciom, w którym to dzieci klas 1-3 oceniają nadesłane produkty oraz Good Ice Cream, w którym jurorami są specjaliści zwracający uwagę na szczegóły. – Gratuluję wysokiego poziomu i ciągle rosnącej jakości państwa produktów. Przez to wybór zwycięzców nie był sprawą łatwą – podsumował wyniki konkursu lodów dr Ryszard Rafałowski, arbiter z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Pamiątkowa fotografia laureatów słodkich konkursów A.D. 2025

Wieczór zakończyła zabawa integracyjna w mniej formalnej atmosferze.
Poniżej listy zwycięzców w wymienionych konkursach.

Przedstawiamy laureatów I edycji konkursu Good Ice Cream!

Good Sweet 2025 – poznaj zwycięzców tegorocznej edycji słodkiego konkursu!

Drugi dzień najsłodszego wydarzenia dla rynku słodyczy i lodów w Polsce to kolejna inspirująca seria sesji tematycznych. Od rana sale wykładowe były mocno obsadzone ze względu na omawianą, praktyczną wiedzę. Joanna Gajda – Wyrębek z Państwowego Zakładu Higieny obszernie rozjaśniła temat substancji dodatkowych w sektorze sweet oraz piekarnictwie. Wyjaśniła różnicę między substancjami pomocniczymi (które nie są składnikiem żywności i nie wpływają na produkt końcowy) a substancjami dodatkowymi. Te ostatnie należy prawidłowo dobrać w zależności od kategorii produktu, czego wymaga prawodawstwo unijne. Pomaga w tym przewodnik wydany przez UE, na który często powoływała się specjalistka PZH. – Inne dodatki można stosować do nadzień owocowych, inne w polewach a inne w wyrobach z kakao i czekolady – przestrzegała. Do czekolad nie można dodawać np. żadnych barwników, ale za to można dodawać żywność barwiącą, która już barwnikiem nie jest. Liczne przykłady z praktyki, interpretacji przepisów oraz wyroków organów kontroli były bardzo interesujące i pouczające dla uczestników forum reprezentujących producentów słodyczy i lodów. Jedno z omówionych rozstrzygnięć dotyczyło popularnych makaroników, które przez producentów były początkowo traktowane jako wyrób cukierniczy. Do takich wyrobów można stosować więcej barwników, przez co makaroniki sprzedawane były jako ciasteczka o jaskrawych kolorach. Zmieniło się to po tym, gdy organ kontroli stwierdził, iż makaroniki są źle sklasyfikowane, gdyż te ciasteczka to wyrób piekarniczy, do którego aż tylu barwników dodawać nie wolno. Stąd dziś makaroniki są więc bardziej pastelowe niż jaskrawe.

Sesję warsztatową w czwartkowy poranek rozpoczęła również Maria Zaleska z firmy Terravita. Prelegentka zapoznała uczestników z definicją czekolady w świetle prawa, różnicami pomiędzy polewą a czekoladą oraz technologicznym procesem produkcji polew cukierniczych i lodowych. Następnie uczestnicy mogli spróbować kilku próbek oraz podzielić się z grupą swoimi odczuciami sensorycznymi oceniając kolor, smak czy chrupkość polew.

Firmę Dohler reprezentowały na forum Nadine Salhani oraz Antonina Krueger. Omówiły one trendy rynkowe i nastawienie konsumentów słodkości, wśród których wyróżniono: chęć poczucia luksusu, wellness, nostalgię i odkrywanie nowych smaków (global flavours). Firma proponuje dla producentów lodów i słodyczy swoje rozwiązania – odpowiedzi na te poszukiwania klientów. Są to m.in. dodatki zastępujące kakao, modulatory smaku, posypki, wegański zamiennik żelatyny etc.
Konsumenci coraz chętniej sięgają po lody o nowatorskich, unikalnych smakach. Mango, matcha czy pistacje wciąż są bardzo lubiane, jednak zyskują inne oblicza za sprawą nietypowych połączeń, by zapewnić smakoszom zupełnie nowe doznania. Konsumenci lodów chcą być zaskakiwani, ale jednocześnie także rozpieszczani produktami o jak najlepszej jakości.

Funkcjonalność mas lodowych oraz polew w zależności od zastosowanego rozwiązania tłuszczowego przybliżyli Jacek Gorczyca i Tomasz Kraszewski z AAK. W odpowiedzi na utrzymujący trend zdrowotny firma AAK oferuje serię produktów Akomix, które można wykorzystać do wszystkich rodzajów lodów i mieszanek lodowych. Łączą one polepszony profil żywieniowy z utrzymaniem wysokiej funkcjonalności, z korzyścią zarówno dla producentów jak i konsumentów.

Forum w Ożarowie Mazowieckim zakończyło się integracyjnym obiadem. Goście tegorocznego spotkania sektora słodyczy i lodów wyjechali do domów z poczuciem satysfakcji i w dobrych nastrojach. Dwa dni wypełnione wiedzą ekspertów, nowymi smakami oraz technologiami to podstawa tego typu przedsięwzięć. Forum Lodowe & Sweet to jednak pozytywna atmosfera, dobre emocje i relacje międzyludzkie, których nie sposób opisać słowami. Wysoka i rosnąca frekwencja na tym wydarzeniu to potwierdza i zachęca do udziału w kolejnych edycjach, na które już dziś zapraszamy. Zachęcamy również do śledzenia planu wydarzeń dla innych branż, które Bikotech organizuje, oraz które objął patronatem. Są to konferencje, kongresy, spotkania i konkursy unikalne w skali Polski oraz wyznaczające nowe standardy i wspierające rozwój biznesu w duchu win-win. Dziękujemy za to, iż jesteście z nami i do zobaczenia w listopadzie 2026 w Toruniu!

Forum Lodowe& Sweet FL&S 2026 (zapowiedzi)

Idź do oryginalnego materiału