Maciej Lasek o CPK. Przywołał głośną inwestycję rządu PiS

news.5v.pl 1 tydzień temu

Dlaczego to jest ważne?

CPK to nie tylko lotnisko, ale cała sieć komunikacyjna, w tym kolejowa. Koszty budowy linii dużych prędkości, łączących Warszawę z Wrocławiem i Poznaniem, szacowane są na 155 mld zł. Urealnianie projektu może oznaczać, iż ostateczne koszty mogą okazać się większe, niż pierwotnie zakładano.

Co powiedział Maciej Lasek?

„Nikt nie mówi o kasowaniu projektu, ale o jego urealnianiu” — podkreślił Lasek. Przywołał przykład przekopu przez Mierzeję Wiślaną, który „miał kosztować 800 mln zł, a ostatecznie jego koszt osiągnął 2,1 mld zł i jeszcze trzeba sto kilkadziesiąt milionów wydać, żeby statki mogły zawijać do portu w Elblągu”.

Czy CPK ma sens ekonomiczny?

Zdaniem Laska specjaliści od transportu kolejowego oceniają, iż liczba przewożonych pasażerów na planowanych liniach dużych prędkości zbiegających się w CPK będzie zbyt mała, by miały one sens ekonomiczny. Niektóre szacunki przewidują, iż pociągi będą obłożone tylko w 15 proc. „Tymczasem francuskie koleje dużych prędkości pokazują, iż obłożenie powinno wynosić co najmniej 50, a choćby 70 proc.” — powiedział Lasek.

Czytaj więcej:

Idź do oryginalnego materiału