Mamy uczą dzieci, jak oszczędzać

5 godzin temu

Co trzecia mama często rozmawia ze swoim dzieckiem na temat oszczędzania i zarządzania budżetem. Jednocześnie prawie co druga deklaruje, iż rodzice nie rozmawiali z nią na ten temat, kiedy była dzieckiem. Tę zmianę pokoleniową można zauważyć w wynikach badań przeprowadzonych przez Credit Agricole.

fot. Shutterstock

Wyniki badań Credit Agricole wskazują, iż temat oszczędzania, zarządzania budżetem zaczyna zajmować coraz ważniejsze miejsce w codziennych rozmowach rodziców z dziećmi. Często robi to 32 proc. kobiet, sporadycznie 43 proc. Oznacza to, iż edukacja finansowa z inicjatywy mam pojawia się w 75 proc. polskich rodzin. To duża zmiana pokoleniowa. 45 proc. tych Polek przyznaje, iż z nimi rodzice nie poruszali takich wątków.

– Od lat mówi się, iż edukacja finansowa w Polsce nie jest na wysokim poziomie. To bardzo dobrze, iż rodzice poruszają z dziećmi kwestie związane z zarządzeniem budżetem, odkładaniem pieniędzy. Zapewni im to lepszy start w dorosłość – mówi Katarzyna Kierzkowska, badaczka z Credit Agricole.

Jeśli chodzi o edukację finansową dzieci, to także ojcowie chętnie podejmują ten temat. 27 proc. z nich robi to często, a 46 proc. sporadycznie. Niewielu z nich, podobnie jak badanych matek, doświadczyło takich rozmów ze swoimi rodzicami. Co ciekawe, tutaj odsetek jest jednak wyższy niż w przypadku kobiet.

– Zakładam, iż w kolejnych latach odsetek rodziców, którzy uczą swoje dzieci finansów, będzie jeszcze wyższy. Teraz 9 proc. rodziców powiedziało nam, iż nie rozmawia o tym dziećmi, bo są jeszcze za małe – dodaje Katarzyna Kierzkowska.

Młodzi potwierdzają, iż źródłem informacji o oszczędzaniu, zarządzaniu budżetem jest przede wszystkim rodzina, ale także znajomi. Tak deklaruje 32 proc. przedstawicieli pokolenia Zet (16-25 lat).

– Mówi się, iż pokolenie Zet zrewolucjonizuje świat finansów. Pieniądze przestają być dla nich tematem tabu, również wtedy, kiedy otwarcie deklarują, iż ich na coś nie stać lub nie chcą na coś przeznaczyć pieniędzy. Częściej także podejmują działania, żeby poprawić swoją sytuację finansową – wyjaśnia Katarzyna Kierzkowska.

Credit Agricole od lat bada oszczędnościowe postawy Polaków, wspiera edukację finansową i promuje świadome zarządzanie budżetem. Wykorzystuje w tym celu wiele działań, m.in. animuje już ponad 7,8 tys. społeczność #WyzwanieOszczędzanie na profilu Facebook.

Źródło: Credit Agricole

Idź do oryginalnego materiału