Świat sportu, a przede wszystkim piłki nożnej, to ogromne możliwości i szansa dla promocji szeroko rozumianego świata kryptowalut. Największe kluby sportowe skupiają wokół siebie miliony fanów, którzy mogą stać się również nowymi entuzjastami blockchain. Wiele zespołów zaangażowało się w takie współprace już jakiś czas temu, a jej efekty są na tyle zadowalające, iż partnerstwa są pogłębiane. Na taki ruch zdecydował się Manchester United. Czołowy klub z Premier League właśnie ogłosił, iż uruchamia grę piłkarską w formacie Web3 o nazwie „Fantasy United” na platformie Tezos Blockchain.
Manchester United ogłasza nową grę Web3. Będzie hit?
Przyzwyczailiśmy się już, iż przed startem nowego sezonu w danej lidze, zespoły prezentuje nowy krój koszulek, nowych zawodników oraz sponsorów. Tym razem jeden z czołowych klubów Premier League poinformował, iż przed startem sezonu przygotował dla fanów nowość ze świata blockchain.
Manchester United ogłosił na swojej oficjalnej stronie oraz w mediach społecznościowych, iż wprowadza dla fanów nową grę Web3 „Fantasy United”. Gra powstała we współpracy z firmą Tezos, z która jest partnerem klubu już od kilku lat. Jak możemy przeczytać w materiałach informacyjnych, gra integruje cyfrowe przedmioty kolekcjonerskie z interaktywną grą fantasy football. W ramach projektu fani mogą zbierać karty kolekcjonerskie zawodników i tworzyć swoje własne drużyny. Klub oczekuje, iż gra zwiększy zaangażowanie fanów związanych z klubem.
Gra została przygotowana na sezon 2024/2025, a z kart będzie można ułożyć cały aktualny skład Manchester United, łącznie z nowymi zawodnikami takim jak Joshua Zirkzze i Lenny Yoro. Karty są dostępne w edycjach klasycznych, rzadkich i ultrarzadkich. To, co jest nowością to fakt, iż są manualnie wykonane, a statystyki będą realizowane w czasie rzeczywistym.
Gra umożliwia fanom tworzenie pięcioosobowych składów. Rywalizacja odbywa się w miniligach, a największą gratką dla fanów jest możliwość bezpośredniej z byłymi zawodnikami Manchester United w tzw. Lidze Legend.
Współpraca się opłaca, ale nie zawsze jest tak kolorowo
Dziesiątki czołowych klubów z najlepszych piłkarskich lig świata współpracuje z branżą kryptowalut. Zwykle partnerstwa przynoszą korzyści obu stronom. kooperacja Manchester United i Tezos zwiększyła zaangażowanie fanów i zainteresowała blockchainem nowe osoby. Oba podmioty zaczęły współpracę już w 2022 roku. Wówczas partnerzy uruchomili projekt „The Devils”, który oferował oryginalne cyfrowe karty. Kolekcja składała się z 7777 unikalnych postaci inspirowanych historią United. To był prawdziwy hit, a karty wyprzedały się w kilka dni.
Ponadto od sezonu 2023/24 fani klubu otrzymują cyfrowy, manualnie rysowany przedmiot kolekcjonerski na wszystkich domowych meczach mężczyzn i kobiet. Co więcej, na Discord powstała społeczność, która liczy prawie 100 tys. członków skupionych wokół cyfrowych gadżetów klubu. Standardową Manchester United udostępnia społeczności również ekskluzywne materiały związane z klubem itp.
Większość tego rodzaju partnerstw przebiega gładko i zadowala obie strony. Wyjątkiem jest kooperacja Atletico Madryt z singapurską giełdą kryptowalut WhaleFin. Klub w 2023 roku pozwał giełdę w związku z niezapłaconym sponsoringiem o wartości 44 milionów dolarów. Klub piłkarski zażądał 24 mln odszkodowania za naruszenie warunków umowy przez WhaleFin.