Marek Noetzel, NEPI Rockcastle: tempo zmian w handlu w ciągu najbliższych 10 lat wzrośnie dziesięciokrotnie

3 tygodni temu

NEPI Rockcastle zorganizowało trzecią edycję Retailers Day w Sofii, gdzie głównym tematem była dynamika rozwoju bułgarskiego rynku handlowego. Prezentacje dotyczyły nowego centrum handlowego Promenada Płowdiw, trendów w handlu detalicznym i globalnych perspektyw makroekonomicznych.

– Bułgaria rozwija się w imponującym tempie i stanowi bardzo interesującą szansę dla sektora handlowego, dlatego intensyfikujemy naszą obecność w tym dynamicznym regionie. Żadna inna firma z branży nieruchomości w Europie nie realizuje w tej chwili projektów handlowych o łącznej wartości blisko 800 milionów euro, w tym Promenady Płowdiw, co doskonale odzwierciedla tempo wzrostu gospodarczego oraz konsumpcji w gospodarstwach domowych w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie prowadzimy działalność – podkreśla Rüdiger Dany, CEO NEPI Rockcastle.

Rewolucja handlowa w Płowdiwie

Manol Goygadjiev, Asset Manager NEPI Rockcastle odpowiedzialny za rynek bułgarski, zaznaczył, iż projekt Promenada Płowdiw o powierzchni 60 500 mkw. zrewolucjonizuje handel detaliczny w Płowdiwie. Centrum, już w 40 proc. wynajęte (dane za I kwartał 2025 r.), będzie miało ponad 200 lokali handlowych i 1 500 miejsc parkingowych, a jego budowa ma zostać zakończona pod koniec 2027 roku. Płowdiw to najszybciej rozwijający się obszar miejski w Bułgarii, z regionem metropolitalnym liczącym blisko 800 000 mieszkańców i przewagą młodej populacji.

Valentin Tătaru, główny ekonomista ING Banku w Bukareszcie, zwrócił uwagę, iż Bułgaria osiągnęła najwyższy wzrost realnych wynagrodzeń w Europie Środkowo-Wschodniej w latach 2021–2023, przekraczający 16 proc.. Prognozuje się, iż w tym roku wzrost konsumpcji wyniesie 2,8 proc., a inflacja 4,8 proc..

Centra handlowe jako przestrzenie doświadczeń

Jack Stratten, dyrektor Insider Trends z Londynu, omówił sposoby na przeciwdziałanie „znudzeniu konsumenckiemu” i spadającej lojalności konsumentów, sugerując, iż sklepy powinny przekształcić się z miejsc sprzedaży w przestrzenie doświadczeń. Stwierdził, iż 64 proc. konsumentów czuje się przytłoczonych ilością wyboru, a 9 proc. odczuwa zmęczenie nadmiarem reklam.

Stratten zauważył, iż lojalność klientów słabnie, ponieważ konsumenci mają kontakt z markami na ponad 20 różnych kanałach, co utrudnia wyróżnienie się na tle konkurencji. Aż 64 proc. konsumentów czuje się przytłoczonych ilością wyboru, a 9 proc. odczuwa zmęczenie nadmiarem reklam.

Według niego sklepy muszą przekształcić się z miejsc sprzedaży w przestrzenie doświadczeń. Wiele znanych marek projektuje dziś swoje sklepy jako tło do zdjęć na Instagramie, koncentrując się bardziej na tworzeniu treści cyfrowych niż na natychmiastowej sprzedaży. Popularny staje się również trend dostępnego luksusu – oferowania klientom wyjątkowych doświadczeń w przystępnych cenach.

Szybkie tempo zmian

Tempo zmian w handlu w ciągu najbliższych 10 lat wzrośnie dziesięciokrotnie. Ale podstawowa potrzeba ludzi – spotykania się, budowania relacji i wspólnego przebywania – pozostanie niezmienna. Dlatego aktywne zarządzanie obiektami Nepi Rockcastle i bliska kooperacja z partnerami handlowymi będą jeszcze ważniejsze niż dotychczas – podsumował Marek Noetzel, COO NEPI Rockcastle.

Podkreślił również, iż zrównoważony rozwój to jeden z kluczowych elementów strategii NEPI Rockcastle, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w działaniach na rzecz redukcji śladu węglowego i wspieraniu celów ESG najemców poprzez dostarczanie konkurencyjnie wycenianej zielonej energii. Wysiłki spółki w zakresie ESG wykraczają także poza obszar energetyczny i obejmują pozytywny wpływ na społeczności lokalne, umacniając jej pozycję odpowiedzialnego lidera branży.

Ważne wydarzenie

Retailers Day to coroczne, flagowe wydarzenie NEPI Rockcastle, które gromadzi kluczowych partnerów handlowych z całego portfela firmy. Każda edycja przyciąga ponad 100 uczestników, oferując dzień pełen wartościowych informacji na temat strategii spółki, planów rozwoju oraz najważniejszych trendów w handlu detalicznym. Pierwsza edycja odbyła się w czerwcu 2023 roku w Warszawie, druga – w Bukareszcie – koncentrowała się na zapowiedzi projektu Promenada Mall, czyli wielofunkcyjnej inwestycji łączącej funkcje handlowe i biurowe. Trzecia edycja, zorganizowana w Sofii, poświęcona była prezentacji bułgarskich aktywów NEPI Rockcastle.

NEPI Rockcastle to trzecia co do wielkości spółka nieruchomości handlowych w Europie pod względem wartości portfela inwestycyjnego i największy właściciel, operator i deweloper centrów handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej (CEE). Portfel firmy o wartości 8 miliardów euro obejmuje 60 nieruchomości w ośmiu krajach CEE.

Idź do oryginalnego materiału