Maria Teresa Lillo Sanz o wizji, zrównoważonym rozwoju i przyszłości Nestlé Polska

1 tydzień temu
Zdjęcie: Maria Teresa Lillo Sanz, dyrektorka finansowa Nestlé. Fot. materiały prasowe


Maria Teresa Lillo Sanz, CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot, w rozmowie z INNPoland dzieli się swoimi refleksjami na temat trzech lat pracy w Polsce, wyzwań stawianych przez pandemię, inflację oraz o strategii zrównoważonego rozwoju. Opowiada o kluczowych inicjatywach, które napędzają innowacje i integrują zrównoważone praktyki w Nestlé, oraz o swoich osobistych aspiracjach i celach związanych z dalszym rozwojem firmy i jej pracowników.


Paweł Orlikowski, dziennikarz INNPoland: Na początek – gratulacje z okazji 3. rocznicy pracy w Nestlé Polska. Czy może Pani podzielić się z nami najważniejszymi osiągnięciami firmy w tym czasie?

Maria Teresa Lillo Sanz, CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot: To były niezwykle dynamiczne trzy lata, w czasie których udało nam się z sukcesem sprostać wielu wyzwaniom. Te najbardziej najważniejsze to pomyślne stawienie czoła problemom związanym z pandemią COVID-19, a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa naszych pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu ciągłości biznesu.

To również czas, w którym osiągnęliśmy znaczący postęp w kilku obszarach, jak choćby przyspieszenie transformacji cyfrowej w celu zwiększenia efektywności operacyjnej i poprawy doświadczeń naszych konsumentów czy wdrożenie inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Wzmacnianie naszej efektywności finansowej i przyczynianie się do rozwoju firmy – to kolejne ważne osiągnięcia. Jednak to ludzie są sercem naszego biznesu. Zdrowie i dobro naszych pracowników są podstawą naszego sukcesu. Dlatego podejmowanie inicjatyw dotyczących zdrowia psychicznego, uruchomienie pilotażu urlopu sabbatical oraz wzmacnianie programów coachingowych i mentoringowych, a także promowanie programów dla kobiet, są najważniejsze dla Nestlé w Polsce.

Ale to nie koniec rocznic. W zeszłym roku firma świętowała 30-lecie swojej działalności w Polsce. Jakie to uczucie uczestniczyć w obchodach tej rocznicy? Co te trzy dekady na polskim rynku oznaczają dla firmy?

To naprawdę wyjątkowe doświadczenie, które jest dla mnie powodem do dumy. Te trzy dekady Nestlé w Polsce to czas naszego ogromnego zaangażowania w dostarczanie wysokiej jakości produktów, budowania relacji z naszymi konsumentami oraz wkład w lokalną gospodarkę.

Rocznica ta jest również przypomnieniem o naszej odpowiedzialności, aby przez cały czas napędzać innowacje, dbać o zrównoważony rozwój i wzmacniać pozytywny wpływ w nadchodzących latach. Nestlé rozpoczęło działalność w Polsce w 1993 roku, z kilkunastoma osobami na pokładzie i dwiema markami – NESCAFÉ i NESQUIK. Dziś zatrudniamy ponad 5500 osób, mamy 1600 produktów w 11 różnych kategoriach i 7 fabryk w całym kraju.

Patrząc na najbliższą przyszłość, jakie są najważniejsze cele i inicjatywy firmy?


Przede wszystkim zależy nam na dalszym wzmacnianiu naszej pozycji w branży spożywczej, poprzez dostarczanie innowacyjnych produktów, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby konsumentów.

Ponadto planujemy dalsze działania z zakresu zrównoważonego rozwoju. Dążymy m.in. do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, osiągnięcie i utrzymanie łańcuchów dostaw w 100 proc. wolnych od wylesiania. Naszym celem jest, by do 2030 roku połowa naszych kluczowych surowców pochodziła od rolników stosujących praktyki rolnictwa regeneratywnego. Stawiamy też na redukcję zużycia wody w naszych fabrykach.

Podejmujemy kroki, aby 100 proc. naszych opakowań było zaprojektowanych do recyklingu lub ponownego użycia.

Kolejne najważniejsze cele to na przykład zwiększanie zdolności digitalowych w celu poprawy efektywności operacyjnej, polepszania doświadczeń konsumentów oraz wykorzystania nowych technologii, aby pozostać na czele w gwałtownie zmieniającym się otoczeniu biznesowym.

Będziemy również kontynuowali działania na rzecz budowania różnorodnego i inkluzywnego środowiska pracy, które wspiera naszych pracowników i promuje ich rozwój zawodowy oraz dobrostan.

Warto wspomnieć, iż od ponad trzech lat budujemy program wsparcia zdrowia psychicznego dla naszych pracowników. W czasie pandemii zauważyliśmy pewne wyzwania w tym obszarze, więc postanowiliśmy zareagować. I tu nie chodzi o to, iż mówimy naszym pracownikom: "zobaczcie, jaką fajną ofertę dla Was mamy, może z niej skorzystacie", ale spotykamy się z nimi i wspólnie definiujemy te obszary, które mogą najbardziej przyczynić się do poprawy samopoczucia.

Nie mówimy tylko o zdrowiu psychicznym, ale także o zdrowiu fizycznym, o prawidłowo zbilansowanej diecie. Staramy się wspierać naszych pracowników holistycznie. To, z czego jesteśmy bardzo dumni, to fakt, iż po trzech latach działania programu aż 44 proc. pracowników powiedziało, iż dzięki naszym inicjatywom zmieniło coś w swoim życiu na lepsze.

Mogę bez przesady powiedzieć, iż jesteśmy firmą, która dba o ludzi, w której można otwarcie rozmawiać choćby na trudne tematy i nazywać je po imieniu. Na przykład, nie mówimy o kondycji psychicznej, mówimy bezpośrednio o zdrowiu psychicznym. Bardzo otwarcie rozmawiamy na różne tematy i widzimy, iż przynosi to pozytywne rezultaty. Staramy się także być na bieżąco z potrzebami naszych pracowników, nie tylko poprzez regularne działania planowane z wyprzedzeniem na cały rok, ale także bardziej ad hoc, na przykład zaraz po wybuchu wojny na Ukrainie zorganizowaliśmy webinar dla pracowników na temat tego, jak rozmawiać z dziećmi o wojnie, ponieważ było to wtedy bardzo potrzebne.

Jestem także bardzo dumna z wprowadzenia pilotażu urlopu sabbatical, który jest oferowany naszym pracownikom, aby wspierać ich równowagę między pracą a życiem prywatnym. Osoby, które wykorzystują przerwy w karierze na rozwój osobisty i zawodowy, mogą z powodzeniem wznowić swoją karierę, a choćby ją przyspieszyć. Taka przerwa może przyczynić się do ogólnej poprawy dobrostanu, zmniejszenia poziomu stresu i zwiększenia satysfakcji z pracy. Pozwala naładować baterie, skupić się i realizować osobiste zainteresowania lub obowiązki rodzinne, co może pozytywnie wpłynąć na jakość życia.


Jak już wspomnieliśmy wcześniej – ostatnie lata były niezwykle trudne. Pandemia COVID-19 postawiła przed całym światem liczne wyzwania. Jak Wasza firma sobie z tym poradziła?

Pandemia COVID-19 przyniosła bezprecedensowe wyzwania dla firm na całym świecie, w tym dla Nestlé Polska. Priorytetem było zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników. gwałtownie dostosowaliśmy się do pracy zdalnej, wykorzystując narzędzia cyfrowe do utrzymania komunikacji i współpracy.

Wspieraliśmy również nasze lokalne społeczności poprzez różne inicjatywy, udzielając pomocy potrzebującym. Nasza elastyczność, odporność i zaangażowanie pozwoliły nam pomyślnie sprostać tym wyzwaniom i wyjść z nich jako jeszcze silniejszy zespół.

Później nadszedł rok 2022 – wcale nie łatwiejszy. Przez inwazję Rosji na Ukrainę stał się rokiem ogromnej nieprzewidywalności.

Czy może Pani opowiedzieć, jak Nestlé zareagowało na wyzwania związane z inflacją i wysokimi cenami surowców w tym okresie?

W 2022 roku ta sytuacja dotknęła całą branżę. Odpowiedzieliśmy no to wyzwanie, wdrażając kompleksowe podejście do zarządzania kosztami, optymalizując operacje w całym łańcuchu dostaw, przez co udało nam się złagodzić wpływ tych zmian na naszych konsumentów.

Ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami, aby badać alternatywne opcje zaopatrzenia oraz budować partnerstwa zapewniające ciągłość dostaw. Dodatkowo skupiliśmy się na efektywności operacyjnej i poprawie produktywności, aby zniwelować presję kosztową. Dzięki tym działaniom oraz naszemu zaangażowaniu, udało nam się temu sprostać.

Obecne czasy to również czasy dynamicznych zmian technologicznych. Jak cyfrowa transformacja i wdrażanie nowych technologii wpłynęły na działanie Waszej firmy?

Transformacja cyfrowa ma znaczący wpływ na naszą działalność. Wykorzystujemy narzędzia i technologie cyfrowe do zwiększenia efektywności operacyjnej, optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw oraz poprawy doświadczeń konsumentów. adekwatne wykorzystywanie danych pomaga nam w podejmowaniu decyzji biznesowych i ulepszaniu naszych strategii marketingowych. Wykorzystujemy także platformy e-commerce i kanały marketingu cyfrowego, aby skuteczniej docierać do naszych konsumentów i zwiększać ich zaangażowanie.

Wspominała Pani już nie raz o rolnictwie regeneratywnym oraz zrównoważonym rozwoju. Czy może Pani nieco więcej opowiedzieć o krokach, jakie podjęliście w celu promowania tych praktyk?

70 proc. emisji związanych z działalnością Nestlé pochodzi z produkcji rolniczej, dlatego Nestlé kładzie duży nacisk na rolnictwo regeneratywne, które poprawia jakość gleby, zwiększa bioróżnorodność i retencję wody. Promowanie rolnictwa regeneratywnego jest dla nas kluczowym priorytetem. Podjęliśmy kilka działań, aby wspierać te inicjatywy, w tym na przykład współpracę z rolnikami i dostawcami w celu promowania zrównoważonych praktyk, takich jak ochrona gleby i zasobów wodnych oraz zachowanie bioróżnorodności.

Angażujemy się w partnerstwa i inicjatywy wspierające lokalne społeczności oraz w promowanie edukacji na temat zrównoważonych praktyk rolniczych i wspieranie odpowiedzialnego pozyskiwania surowców w całym naszym łańcuchu dostaw.

Patrząc w przyszłość, ale Pani osobistą, jakie są Pani aspiracje i cele związane z pracą dla Nestlé Polska?

Moje osobiste aspiracje i cele są zgodne z wizją i wartościami firmy. Chcę przyczynić się do jej rozwoju i sukcesu poprzez rozwijanie kultury innowacyjności i współpracy oraz wspieranie naszych wewnętrznych inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju.

Naszym największym atutem są nasi pracownicy, dlatego zależy mi na dalszym rozwoju naszych utalentowanych zespołów i środowiska pracy, które promuje różnorodność, inkluzywność i osobisty rozwój.

Rozmawiał Paweł Orlikowski. Maria Teresa Lillo Sanz to pochodząca z Hiszpanii menadżerka, dla której Polska jest już 46. krajem (w ramach Nestlé), w którym pracuje. Od 2021 roku jest CFO Nestlé Polska i CEE Operations Co-pilot.

Idź do oryginalnego materiału