Warszawa, 28.04.2025 (ISBnews) – Kluczowym czynnikiem, wpływającym na przyszłość bankowości prywatnej w Polsce, będą zmiany pokoleniowe. W polskich firmach rodzinnych w latach 2024-2030 nastąpi między 60 a 80 tys. procesów sukcesyjnych, zmieniając dynamikę i wymogi klientów wobec rynku private banking, wynika z raportu Mastercard. Młodzi sukcesorzy, którzy przejmują stery, są bardziej wymagający, otwarci na innowacje i niezależni od tradycyjnych struktur.
Według raportu “Sztuka bankowości. Obraz rynku private banking w Polsce”, polscy przedsiębiorcy potrzebują wsparcia w przygotowaniu się na taką skalę sukcesji. Choć wprowadzono rozwiązania prawne, takie jak fundacje rodzinne, skala wyzwań wciąż jest ogromna. w tej chwili działa jedynie 40 500 zarządców sukcesyjnych i zarejestrowano zaledwie 2200 fundacji – jak oceniają autorzy, to decydowanie za mało, by sprostać rosnącym potrzebom.
“Rosnący segment zamożnych klientów i zmiany pokoleniowe redefiniują standardy w bankowości prywatnej. To wyzwanie, które wymaga od banków nie tylko nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ale także strategicznego podejścia do obsługi klientów. Aby temu sprostać, najważniejsze będzie wykorzystanie technologii umożliwiających szybszą, bardziej personalizowaną obsługę oraz zrozumienie wartości i priorytetów nowej generacji milionerów, którzy oczekują od banków nie tylko kompetencji finansowych, ale także partnerskiego podejścia. Zaufanie i lojalność można zbudować tylko poprzez wczesne i trwałe relacje – to będzie fundament sukcesu private bankingu przyszłości” – powiedziała dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe Marta Życińska, cytowana w komunikacie poświęconym raportowi.
Autorzy raportu podkreślili, iż młodzi sukcesorzy różnią się od swoich rodziców – są bardziej wymagający, otwarci na zmiany i częściej korzystają z usług kilku banków – 76% z nich współpracuje z więcej niż jednym bankiem, w porównaniu do 45% z poprzedniego pokolenia. Wczesne budowanie relacji jest kluczem do sukcesu bankowości prywatnej oraz większej lojalności sukcesora w dalszej perspektywie.
“Milionerzy nowej generacji są bardziej otwarci na alternatywne klasy aktywów i widzą w nich główną szansę na ponadprzeciętne zwroty z inwestycji. Zamożni inwestorzy alokują ponad 30% swojego kapitału do alternatywnych klas aktywów – przede wszystkim inwestując w nieruchomości (40%), REIT-y i fundusze nieruchomościowe (25%), fundusze private equity (17%), inwestycje z pasji (9%), takie jak dzieła sztuki, rzadkie kolekcje win czy unikalne modele aut, złoto (6%) i kryptoaktywa (4%). Jak przewidują autorzy raportu, aby sprostać nowym potrzebom zamożnych, do 2030 roku polskie banki prywatne włączą te klasy aktywów na szeroką skalę do swoich ofert, co wpisuje się w globalne trendy, ale w Polsce wciąż stanowi to stosunkowo nowy obszar” – czytamy w raporcie.
Z raportu wynika też, iż w Polsce dynamicznie rośnie liczba osób określanych jako HNWI (z ang. high net worth individuals), posiadających płynny majątek powyżej 1 mln USD. Jak przewiduje Mastercard, liczba milionerów w Polsce do końca tej dekady potroi się, co jest wyzwaniem dla instytucji finansowych.
Jednym z kluczowych trendów wskazanych w raporcie jest także rosnąca rola segmentu HENRY (high earners not rich yet). To grupa klientów, którzy – choć nie osiągnęli jeszcze statusu milionerów – generują wysokie dochody i poszukują zindywidualizowanych usług finansowych. Od 2021 roku wzrost liczby osób w tym segmencie jest szczególnie zauważalny, co otwiera przed bankami nowe możliwości. Rosnąca liczba klientów zamożnych to wyraźny sygnał dla banków, by zmodyfikować swoje podejście i wypełnić istniejącą lukę rynkową, szczególnie wśród osób o aktywach w przedziale 400 000 zł – 1 mln zł. Choć ci klienci nie spełniają jeszcze kryteriów tradycyjnej bankowości prywatnej, ich potencjał finansowy czyni ich atrakcyjną grupą dla instytucji gotowych wprowadzać innowacje, wskazano.
“Pomimo wzrostu sektora, jedynie 1/3 klientów bankowości prywatnej korzysta z usług mobilnych. Oznacza to, iż cyfryzacja wciąż stanowi rozwojowy obszar, szczególnie w kontekście rosnących oczekiwań klientów z młodszych pokoleń. Jednocześnie sztuczna inteligencja zyskuje na znaczeniu jako narzędzie wspierające pracowników banków. Do 2030 roku algorytmy AI będą powszechnie stosowane zarówno w doradztwie, jak i w codziennej obsłudze klientów bankowości prywatnej. Coraz większe uznanie wśród praktyków zyskuje ich potencjał do optymalizacji procesów i generowania oszczędności” – napisano także.
Raport opracowany został przez Mastercard w styczniu 2025 r. w oparciu o przegląd trendów rynkowych, analizę danych transakcyjnych Mastercard, agregację danych pozyskanych od 8 polskich banków oraz 49 wywiadów z klientami bankowości prywatnej.
(ISBnews)