Maxima Grupe podsumowała pierwsze półrocze. Najwięcej sklepów powstało w Polsce

1 tydzień temu

Skonsolidowane przychody spółek zarządzanych przez Maxima Grupe w pierwszej połowie 2025 roku wzrosły o 3,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, osiągając 3,07 miliarda euro. Skonsolidowane przychody detaliczne like-for-like (LFL), obliczone przy stałych kursach wymian walut, wzrosły o 2,3 proc..

Spowolnienie ogólnego wzrostu przychodów Grupy w porównaniu do poprzedniego roku było spowodowane kilkoma czynnikami. Największym wyzwaniem dla szybszego wzrostu przychodów w krajach bałtyckich było spowolnienie rynków łotewskiego i estońskiego, a także trwające renowacje sklepów, które dotknęły również sklepy o największym formacie.

Niższy wzrost w Polsce i Bułgarii w porównaniu do ubiegłego roku był wynikiem wolniejszej ekspansji sieci, zamykania nierentownych sklepów i nasilonej konkurencji. Litwa najbardziej przyczyniła się do wzrostu przychodów, osiągając całkowity wzrost o 4,5 proc. w pierwszej połowie tego roku, do 1,1 miliarda euro, przy wzroście przychodów LFL o 5,2 proc.. Na Łotwie wzrost przychodów detalicznych był skromniejszy i wyniósł 2,4 proc., natomiast w Estonii przychody w pierwszej połowie tego roku były o 0,2 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W Polsce i Bułgarii, gdzie Grupa najintensywniej się rozwija, „Stokrotka” odnotowała wzrost przychodów o 4,4 proc., a „T Market” o 2,1 proc.. Sprzedaż brutto w e-sklepach Barbora w krajach bałtyckich wzrosła o prawie 4 proc. rok do roku, osiągając 77 milionów euro w pierwszej połowie 2025 roku.

Lepsza rentowność i inwestycje w rozwój

W porównaniu do pierwszej połowy 2024 roku, kiedy rentowność spadła, w tym roku EBITDA Grupy wzrosła o 17 milionów euro do 226 milionów euro, a marża EBITDA wzrosła o 0,3 punktu procentowego do 7,3 proc.. Ta poprawa była głównie wynikiem lepszych wyników EBITDA w handlu detalicznym w Estonii i Polsce, w dużej mierze dzięki bardziej efektywnemu zarządzaniu kosztami.

Inwestycje w środki trwałe w pierwszej połowie 2025 roku wyniosły 67 milionów euro, co oznacza spadek o 30 milionów euro w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Różnica wynikała głównie z ukończenia centrum logistycznego na Litwie w ubiegłym roku, a także z przejęć sklepów i gruntów. Spośród 23 nowych sklepów otwartych w pierwszej połowie roku, 14 znajdowało się w Polsce, 7 w Bułgarii, a 2 na Litwie. Inwestycje w renowacje sieci pozostały na podobnym poziomie do ubiegłego roku.

Międzynarodowa Grupa

Maxima Grupe zarządza sieciami detalicznymi „Maxima” (w krajach bałtyckich), „Stokrotka” (w Polsce), „T Market” (w Bułgarii) oraz internetowym sklepem spożywczym „Barbora” (w krajach bałtyckich).

Jest częścią grupy spółek Vilniaus Prekyba, która poprzez swoje spółki zależne zarządza inwestycjami w sieciach handlowych i aptecznych, a także spółkami zajmującymi się rozwojem i wynajmem nieruchomości w krajach bałtyckich, Szwecji, Polsce i Bułgarii.

Idź do oryginalnego materiału