mBank zakończył program modernizacji technologicznej. Został za to doceniony główną nagrodą w konkursie Forrester Technology Strategy Impact Award 2025 dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Wyróżnienie przyznano za efektywną realizację kompleksowej strategii transformacji obszaru IT, która całkowicie odmieniła technologiczną infrastrukturę banku. mBank jako pierwsza instytucja z branży w Polsce zmodernizował w całości swoje systemy centralne – przenosząc je na nowoczesne platformy technologiczne (wykonując tzw. replatforming). Dzięki modernizacji bank przyspieszył rozwój, obniżył koszty utrzymania najważniejszych systemów oraz zbudował przewagę konkurencyjną i stał się jeszcze bardziej otwarty i elastyczny w reagowaniu na bieżącą sytuację zewnętrzną.
Celem programu transformacji było unowocześnienie najważniejszych systemów banku przy zachowaniu ciągłości działania i kontroli kosztów. W ramach programu:
- wymieniony został dotychczasowy system oparty na technologii mainframe na nowoczesne rozwiązanie działające w architekturze x86, co zwiększyło skalowalność systemu i pozwoliło ograniczyć koszty,
- wymieniony został drugi system centralny, oparty na nierelacyjnej bazie danych bez przyszłości, i zastąpiony rozwiązaniem własnym działającym w chmurze prywatnej – bardziej wydajnym, odpornym, skalowalnym i przyszłościowym,
wdrożono chmurę hybrydową, migrując na nią ponad połowę najważniejszych systemów banku, - uruchomiono produkcyjnie szereg rozwiązań bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji.
Jednym z największych wyzwań była migracja około 6 milionów klientów detalicznych do nowej platformy. Zmiany, dzięki zastosowaniu tzw. architektury shardingu pozwalającej na jednoczesne działanie produkcyjne platform mainframe i x86, były wprowadzane stopniowo i bez wyłączenia dostępności usług.
Zgodnie z założeniami, w trakcie trwania modernizacji udało się zrealizować cały szereg projektów biznesowych i regulacyjnych, również wymagających zmian w systemach centralnych. Do istotnych projektów należy zaliczyć mOkazje zakupy (pierwszy na rynku prawdziwy markeplace e-commerce w aplikacji banku), w pełni cyfrowy proces refinansowania kredytu hipotecznego, cyfrowy proces zakładania konta przez klienta korporacyjnego czy wreszcie istotne skrócenie czasu przyznawania kredytów dla korporacji.
Nagrodzony program modernizacji systemów bankowych daje podstawę do dalszych działań i tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W ramach nowej strategii „Cała naprzód” mBank planuje w kolejnych pięciu latach wprowadzenie natychmiastowych bezpiecznych płatności dostępnych 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu 365 dni w roku. Aktualizacje i nowe funkcje usług dla klientów detalicznych. Zapewniona ma być także dostępność kluczowych usług dla klientów korporacyjnych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Lista pozostałych usług dostępnych w weekendy będzie sukcesywnie rozszerzana. Dzięki transformacji procesów, koszty operacyjne mBanku stanowią 28,2% przychodów. To jeden z najlepszych wyników w branży.
Nagroda Forrester Technology Strategy Impact Award to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie technologii biznesowej. Przyznawana jest organizacjom, które wdrażają strategie technologiczne przynoszące realne efekty biznesowe — nie tylko w zakresie innowacji, ale także efektywności, odporności operacyjnej i jakości obsługi klienta. Tegoroczna gala rozdania nagród Forrester Research odbyła się w drugim tygodniu października, w Londynie.
Źródło: mBank