MC: Większość problemów z pierwszych dni działania e-Doręczenia zostało rozwiązanych

4 dni temu

Warszawa, 27.01.2025 (ISBnews) – Większość problemów, które pojawiły się w pierwszych dniach obowiązywania systemu e-Doręczenia zostało rozwiązanych, poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji.

“Od początku stycznia zaczął obowiązywać system doręczeń elektronicznych, który ma zastąpić wymianę tradycyjnej korespondencji pomiędzy instytucjami publicznymi a obywatelami. Uruchomienie projektu było w ostatnich latach przenoszone wielokrotnie. W pierwszych dniach obowiązywania systemu część korzystających z niego podmiotów publicznych odnotowała problemy z jego funkcjonowaniem, wynikające głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z systemem e-Doręczeń. Błędy, według danych Poczty Polskiej, dotyczyły około 7 tys. przesyłek na ponad 3,5 mln wszystkich zrealizowanych” – czytamy w komunikacie.

Ministerstwo Cyfryzacji, Centralny Ośrodek Informatyki oraz Poczta Polska (operator wyznaczony) podjęły i realizują działania, które mają wyeliminować ewentualne trudności z funkcjonowaniem systemu e-Doręczeń dla podmiotów publicznych, szczególnie samorządów.

“Do systemu e-Doręczeń przystąpiło ponad 40 tys. podmiotów publicznych. Każdy z nich musi wykonać poprawną integrację z systemem e-Doręczeń. Poczta Polska zidentyfikowała 34 podmioty, które w sposób błędny korzystały ze Standardu wymiany danych UA API opracowanego przez Ministerstwo Cyfryzacji (czyli niepoprawnie wykonały integrację z systemem e-Doręczeń). Bezpośredni kontakt oraz kooperacja z nimi doprowadził do znacznej poprawy działania nie tylko tych podmiotów, ale i całego systemu. Głównym problemem było ciągłe odpytywanie o status przesyłek przez systemy urzędów. Ten problem nie powinien już występować” – czytamy dalej.

Poczta Polska zidentyfikowała, iż błędy związane z wydłużonym czasem i odbieraniem przesyłek dotyczyły 1 601 szt. przesyłek PURDE (przesyłki dostarczane całkowicie elektronicznie) i 5 105 szt. przesyłek PUH (przesyłki dostarczane hybrydowo), które miały status “w trakcie weryfikacji” w aplikacji użytkowników. Dotyczyło to mniej niż 1% przesyłek nadanych w styczniu. w tej chwili przez system e-Doręczeń zrealizowano już ponad 3,5 mln przesyłek, podano także.

“Właściwa integracja wewnętrznego systemu do zarządzania korespondencją urzędów z systemem e-Doręczeń jest kluczowa dla poprawności realizacji usług, dlatego 28 stycznia br. na spotkaniu z integratorami organizowanym przez Centralny Ośrodek Informatyki, eksperci Poczty Polskiej przedstawią dobre praktyki w tym obszarze” – zapowiedział resort.

System Poczty Polskiej odpowiedzialny za poprawną realizację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (tj. poprawną realizację wysyłki i generowanie dowodów jej dostarczenia) jest systemem backendowym. PocztaPolska dostarcza UA API oraz infrastrukturę odpowiadającą za działanie systemu. Za aplikacje frontendowe (interfejs użytkownika) odpowiada Ministerstwo Cyfryzacji wraz z Centralnym Ośrodkiem Informatyki (edoreczenia.gov.pl), Ministerstwo Rozwoju i Technologii (biznes.gov.pl) oraz dostawcy poszczególnych systemów kancelaryjnych, z których korzystają urzędy. Celem ułatwienia integracji z systemem e-Doręczeń, Centralny Ośrodek Informatyki zapewnia wszystkim podmiotom uczestniczącym w procesie dostęp do testowego środowiska integracyjnego oraz dane do wykonywania testów usługi. Aby testy przebiegły pomyślnie, integratorzy muszą poprawnie zaimplementować UA API, którego dostawcą jest Poczta Polska.

(ISBnews)

Idź do oryginalnego materiału