Trwa Światowy Szczyt Transportu Publicznego UITP – najważniejsze międzynarodowe forum wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacji w branży transportu zbiorowego. Wśród setek wiodących producentów i dostawców z całego świata swoją ofertę prezentuje Medcom – polski lider energoelektroniki dla pojazdów szynowych i drogowych.
Tegoroczna edycja wydarzenia w Hamburgu poświęcona jest w dużej mierze rozwojowi zrównoważonych technologii miejskich. Medcom, od lat aktywnie uczestniczący w szczycie, przedstawił kompleksową ofertę rozwiązań opartych na technologii węglika krzemu (SiC), podkreślając ich kluczową rolę w zwiększaniu efektywności energetycznej systemów transportowych.
– Zdecydowaliśmy się skoncentrować na komunikacji miejskiej, gdzie potencjał wdrożeń technologii SiC jest szczególnie wysoki. Dzięki niej oferujemy przewoźnikom rozwiązania o sprawności przekraczającej 99,5%, co przekłada się na realne oszczędności operacyjne i niższy ślad węglowy – podkreśla Piotr Wroński, wiceprezes zarządu Medcom.
Innowacje Medcomu na UITP 2025
Uniwersalny system napędowy do trolejbusów – Przeznaczony do pracy z napięciami 600 V i 750 V, system został wdrożony w ponad 500 pojazdach w Europie. niedługo będzie również napędzał nowe trolejbusy Solaris w Vancouver. Kluczowym elementem układu jest technologia charging-in-motion, umożliwiająca ładowanie baterii trakcyjnych podczas jazdy pod siecią trakcyjną, co pozwala na autonomiczną jazdę poza jej zasięgiem.
System ładowania EBC-S (SiC) – Rozwiązanie zaprojektowane z myślą o maksymalnej elastyczności konfiguracji infrastruktury ładowania. Składa się z centralnej ładowarki i rozproszonych jednostek satelitarnych. Obsługuje zarówno ładowanie plug-in (CCS Typ 2 i CHAdeMO), jak i pantografowe, zarządzane przez inteligentny system dystrybucji mocy z dynamicznym przełączaniem priorytetów.
Falownik trakcyjny nowej generacji (SiC) – Kompaktowy i wyjątkowo energooszczędny, zaprojektowany do autobusów elektrycznych i wodorowych. Wyróżnia się sprawnością powyżej 99,5% i współpracuje z silnikami synchronicznymi, m.in. renomowanej firmy Traktionssysteme Austria (TSA).
Silnik synchroniczny HD.T3 (TSA) – Produkt austriackiego partnera Medcomu, zaprojektowany w technologii PSMS. Charakteryzuje się sprawnością rzędu 97%, wysokim momentem obrotowym i wyjątkową trwałością – to najważniejszy element nowoczesnych układów napędowych do pojazdów zeroemisyjnych.
Polski know-how w globalnej debacie o przyszłości mobilności
Obecność Medcomu na szczycie UITP 2025 to nie tylko promocja polskich technologii, ale także aktywny udział w kształtowaniu przyszłości transportu zbiorowego. Firma z Warszawy pokazuje, iż kompetencje inżynierskie, odwaga we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań i skuteczna kooperacja międzynarodowa mogą wynieść polskich producentów do światowej czołówki.
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom opartym na technologii SiC, Medcom realnie wpływa na poprawę efektywności energetycznej transportu miejskiego i wspiera globalny proces dekarbonizacji sektora mobilności.