Medcom zasila 2000 tramwajów na świecie

1 godzina temu

Ponad 2000 tramwajów na świecie korzysta już z rozwiązań polskiego Medcomu, a przeszło 20% z nich to pojazdy wyposażone w innowacyjne rozwiązania w technologii węglika krzemu (SiC).

„Tramwaj 140 N”; prawa i źródło – Medcom

Polski producent wprowadził pierwsze produkty SiC do tramwajów już siedem lat temu. Dziś jest to technologia wybierana przez coraz większą liczbę producentów pojazdów i przewoźników, a Medcom wciąż jest jedyną firmą na świecie, który produkuje je seryjnie, na tak dużą skalę. W swojej ofercie ma rozwiązania nie tylko do tramwajów, ale także metra, kolei czy autobusów elektrycznych i wodorowych.

„Poznań”; prawa i źródło – MPK Poznań

Około 60% z dotychczas zrealizowanych kontraktów tramwajowych Medcomu, to zamówienia na rynek polski. Dzięki kontynuacji współpracy z Pesą i Modertransem rozwiązania Medcomu trafią w najbliższym czasie do kolejnych miast: Chorzowa, Wrocławia, Poznania i Szczecina. W trakcie realizacji jest również zamówienie dla tureckiej firmy Bozankaya do Elbląga (kontrakt pomiędzy Bozankayą a Elblągiem został podpisany podczas wrześniowych targów Trako w Gdańsku). Pozostałe dostawy trafiły do Ameryki Północnej (ok. 20% całkowitej sprzedaży) oraz Europy (20%), ale tramwaje z energoelektroniką polskiej produkcji są również eksploatowane w Japonii i Turcji. Do europejskich miast, które coraz śmielej inwestują w SiC, dołączył ostatnio Belgrad, a w ciągu kilku tygodni rozpocznie się eksploatacja nowego tramwaju w Neapolu. Energoelektronika Medcomu w technologii SiC jest stosowana nie tylko w nowych pojazdach — pod koniec października br. MPK Wrocław zaprezentowało pierwszy tramwaj Škoda 19T zmodernizowany przez Saatz, który po niemal 15 latach eksploatacji otrzymał nie tylko nowy wygląd i udogodnienia dla pasażerów, ale również najnowocześniejszy system napędowy Medcom, powiększając flotę energooszczędnych pojazdów w stolicy Dolnego Śląska.

– Technologia węglika krzemu to w pełni dojrzałe i sprawdzone rozwiązanie, które w ciągu zaledwie siedmiu lat stało się rynkowym standardem. Zainstalowaliśmy w naszych urządzeniach ponad 30 tysięcy modułów tranzystorowych SiC, z których znaczna część trafiła właśnie na rynek tramwajowy. Już teraz 70% z wszystkich urządzeń, produkowanych przez nas na rynek transportu publicznego to urządzenia z węglikiem krzemu. Nie mam wątpliwości, iż ich udział będzie rósł, ponieważ poza ponadprzeciętną redukcją zużycia energii, technologia ta ma także szereg innych zalet. Jest niezawodna, gwarantuje niższe koszty LCC, zapewnia cichszą pracę i upraszcza czynności utrzymaniowe – mówi Paweł Choduń, wiceprezes zarządu Medcom.

„Moderus Gamma 2”; prawa i źródło – Modertrans

40% oszczędności energii w tramwajach

Rosnące zainteresowanie ofertą Medcomu jest efektem m.in. wyników, jakie SiC gwarantuje w zakresie energooszczędności. Średnie zużycie energii w warszawskich tramwajach 140N eksploatowanych od 2021 r. jest niższe o prawie 40% niż w pojazdach starszych generacji. Jak podkreśla Paweł Choduń, ten imponujący rezultat osiągnięto dzięki połączeniu technologii węglika krzemu z innymi rozwiązaniami: superkondensatorowym systemem odzysku energii oraz zaprojektowanym pod kątem optymalizacji zużycia energii systemem TCMS.

Idź do oryginalnego materiału