W branży reklamowej istnieje transakcja warta miliardy dolarów, która stworzy największą na świecie firmę reklamową. Amerykański holding agencyjny Omnicom przejmie swojego krajowego konkurenta Interpublic. Co do tego zgodziły się obie firmy, zarówno „ Wall Street Journal ”, jak i raport „ Financial Times ”.
Zgodnie z warunkami transakcji obejmującej wszystkie akcje akcjonariusze Interpublic otrzymają za każdą akcję 0,344 akcji Omnicom. Po sfinalizowaniu transakcji akcjonariusze Omnicom będą kontrolować 60,6 procent połączonej spółki, a akcjonariusze Interpublic będą kontrolować 39,4 procent.
Sprzedaż netto przekraczająca 20 miliardów dolarów
Połączona firma osiągnęłaby sprzedaż netto na poziomie ponad 20 miliardów dolarów, jak wynika z danych finansowych obu firm za 2023 rok. Fuzja trzeciej i czwartej co do wielkości firmy reklamowej na świecie zastąpiłaby WPP pozycję największego dotychczas gracza w branży i jednego z najlepszych. -znane marki reklamowe z całego świata. WPP wygenerowało ostatnio sprzedaż na poziomie 15,1 miliarda dolarów. Połączona firma zachowa nazwę Omnicom. Zamknięcie transakcji ma nastąpić w drugiej połowie 2025 roku.
Z informacji wynika, iż transakcja ma wygenerować synergie kosztowe na poziomie 750 mln dolarów. Obie gazety doniosły w weekend o zbliżającym się przejęciu. Akcje Interpublic wzrosły ostatnio o około 13 procent do równowartości 31,17 euro, podczas gdy akcje Omnicom były nieco niższe i wyniosły 96,60 dolarów.
„To strategiczne przejęcie tworzy znaczącą wartość dla obu grup akcjonariuszy poprzez połączenie najlepszych w swojej klasie, wysoce uzupełniających się platform danych i technologii, które umożliwiają tworzenie nowych ofert, aby lepiej służyć naszym klientom i napędzać rozwój” – powiedział John Wren, 72 lata , prezes i dyrektor generalny firmy Jak wynika z oświadczenia, Omnicom w poniedziałek.
Wren pozostanie dyrektorem generalnym Omnicom, a Phil Angelastro pozostanie dyrektorem finansowym. Według dalszych informacji dyrektor generalny Interpublic Philippe Krakowsky (62 l.) i Daryl Simm będą współprezesami i dyrektorami operacyjnymi nowej grupy.
Agencje reklamowe BBDO, DDB i TBWA znajdują się pod patronatem Grupy Omnicom. Do klientów należą Disney, AT&T i PepsiCo. Z kolei Interpublic jest właścicielem agencji Weber Shandwick, McCann Worldgroup, FCB oraz firmy reklamowej Mediabrands, której klientami są m.in. L’Oréal, Johnson & Johnson i Geico. Według „Financial Times” rozmowy w sprawie fuzji Omnicom i Interpublic rozpoczęły się latem. Jak poinformował informator, Grupa Interpublic od dawna szukała kupca.
Stracili główni klienci
Według The Wall Street Journal Interpublic w przeszłości pozostawał w tyle za swoją konkurencją i tracił klientów od głównych klientów, takich jak Pfizer, Verizon, Spotify i BMW. Ostatnio agencja musiała choćby zwolnić swojego najbardziej intratnego klienta, Amazona – Omnicom i WPP podzieliły między sobą umowę zakupu reklam dla amerykańskiej grupy.