Mercator Medical miał 29,81 mln zł zysku netto, 5,38 mln zł zysku EBITDA w I kw. 2025

5 dni temu

Mercator Medical odnotował 29,81 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 r. wobec 11,22 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.

Strata operacyjna wyniosła 1,03 mln zł wobec 9,85 mln zł straty rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 5,38 mln zł wobec 4,24 mln zł straty rok wcześniej.

„Grupa zanotowała również skokowy wzrost EBITDA do 5,4 mln zł w porównaniu do 4,2 mln zł straty w pierwszym kwartale ub. r. Znaczącej poprawie uległ również zysk netto na poziomie 30,6 mln zł, na który wpłynęła również zmiana podejścia do kalkulacji podatku odroczonego, wynikająca z zastosowania się do otrzymanej indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie różnic kursowych przy spłacie pożyczek oraz ich przewalutowań” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

Skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży sięgnęły 147,65 mln zł wobec 130,93 mln zł rok wcześniej.

„Pierwszy kwartał 2025 r. był okresem wyraźnej niepewności w otoczeniu rynkowym, wynikającej z decyzji administracji USA o zmianie polityki celnej wobec importu z Azji. Zakłócenie dotychczasowych kanałów dystrybucji i nagłe przesunięcia wolumenów wymagały od nas szybkich decyzji oraz dużej elastyczności w działaniach operacyjnych i handlowych. W obszarze produkcji odnotowaliśmy wzrost cen sprzedaży do USA w związku z przesunięciem zamówień z Chin do Tajlandii, natomiast w dystrybucji mierzyliśmy się z silną presją cenową i zmiennością zamówień wynikającą z działań spekulacyjnych po stronie klientów hurtowych. Utrzymaliśmy stabilność operacyjną i skutecznie zrealizowaliśmy założone cele, co potwierdzają zarówno wzrost przychodów, jak i wyraźna poprawa wyniku EBITDA” – skomentowała prezes Monika Żyznowska, cytowana w komunikacie.

Wprowadzenie przez USA podwyższonych ceł na rękawice jednorazowe z Chin w I kwartale 2025 r. doprowadziło do istotnej redystrybucji globalnych zamówień w kierunku producentów z Tajlandii, Malezji, Wietnamu. Równocześnie, nadpodaż rękawic z Chin została skierowana na inne rynki, wywołując silną presję cenową m.in. w Europie co miało wpływ na sytuację w kanale dystrybucyjnym, wskazano w materiale.

W ujęciu jednostkowym zysk netto wyniósł 17,23 mln zł w I kw. 2025 r. wobec 13,21 mln zł zysku rok wcześniej.

Mercator Medical to producent rękawic jednorazowych i dystrybutor materiałów medycznych jednorazowego użytku. Jest jednym z najważniejszych graczy w Polsce oraz liczącym się podmiotem na arenie międzynarodowej. W 2013 r. spółka zadebiutowała na GPW; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 542,5 mln zł w 2024 r.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału