Amerykański gigant Meta przez cały czas koncentruje się na metaverse. W tym celu przejmuje holenderską firmę Luxexcel.
Luxexcel – soczewki do inteligentnych okularów
Luxexcel specjalizuje się w drukowaniu 3D soczewek korekcyjnych do inteligentnych okularów – kategorii produktów, z którą Meta eksperymentuje od wielu lat. Założona w 2009 roku holenderska firma twierdzi, iż jest w stanie zintegrować wszystkie niezbędne elementy rzeczywistości rozszerzonej z soczewkami kontaktowymi. Poza okularami soczewki te mogą być używane w wielu innych produktach, takich jak klisza fotograficzna i projektory.
Meta jeszcze daleko od metaverse?
Informację, po raz pierwszy opublikowaną przez holenderskie pismo De Tijd, potwierdziła Meta, która jednak nie podała szczegółów finansowych transakcji.
Fakt, iż Meta kupuje teraz technologię potrzebną do opracowania obiektywów, które są tylko jednym z komponentów potrzebnych do przyszłych produktów AR i VR, pokazuje, iż amerykańskiego giganta wciąż dzielą lata od wypuszczenia finalnego produktu.
Meta i Lexexcel łączą siły
Meta i inne duże firmy technologiczne postrzegają inteligentne okulary jako kolejny krok w kierunku metaverse, zaraz po zestawach słuchawkowych VR i AR. Okulary byłyby znacznie wygodniejsze w noszeniu i pozwalałyby na realizację wielu rozszerzonych funkcji nałożonych na rzeczywiste otoczenie.
Reality Labs, oddział firmy Zuckerberga, który zajmuje się projektami metaverse, skorzysta z większego budżetu w przyszłym roku. 20% przychodów firmy trafi do Reality Labs, w porównaniu z 18% w trzecim kwartale 2022 roku.
Dzieje się tak pomimo faktu, iż inwestorzy wyrazili już zaniepokojenie dużymi wydatkami, jakie Mark Zuckerberg jest skłonny ponieść w celu wejścia w metaverse.
Trudna sytuacja firmy
Akcje firmy spadły w tym roku o ponad 70%. Czy mimo to firma zdoła przedstawić swój produkt metaverse?
Aby obniżyć koszty, Meta zapowiedziała wstrzymanie produkcji urządzeń Portal i niektórych smartwatchy. W czerwcu firma ogłosiła, iż nie będzie już sprzedawać urządzeń Portal użytkownikom domowym, a zamiast tego zostaną opracowane one dla obszaru biznesowego. Ostatecznie portale nie będą już w ogóle produkowane. Rezygnacja z dwóch projektów sprzętowych nastąpiła niedługo po tym, jak Meta dokonała pierwszych zwolnień w historii firmy, wymuszonych przez obecną sytuację gospodarczą.