Metro na Bemowie nabiera tempa – tarcze TBM zakończyły pracę!

5 godzin temu

Wczoraj wczesnym popołudniem zakończył się jeden z najważniejszych etapów budowy zachodniego odcinka II linii warszawskiego metra. Tarcze TBM „Anna” i „Krystyna”, które od blisko dziewięciu miesięcy drążyły tunele na Bemowie, zakończyły swoją pracę. Ich demontaż i wydobycie potrwają około miesiąca. Tym samym ruszają kolejne etapy budowy podziemnej kolei – w tym montaż torowisk, peronów i infrastruktury stacyjnej.

Urząd m.st. Warszawy

Przełomowy dzień na budowie metra

W środę, 21 maja, tuż po godzinie 13:00 tarcza TBM „Krystyna” przebiła się do szybu demontażowego przy stacji Bemowo. Jej bliźniacza maszyna – tarcza „Anna” – zakończyła drążenie tunelu już w kwietniu. Obie maszyny, odpowiedzialne za wykonanie ostatniego tunelowego odcinka linii M2, działały od 14 sierpnia 2024 roku.

Rezultaty ich pracy są imponujące: z tuneli pomiędzy stacjami Karolin a Bemowo wydobyto ponad 170 tysięcy metrów sześciennych urobku. Do budowy 3800 tubingów wykorzystano aż 30,5 tysiąca metrów sześciennych betonu oraz ponad 3,3 tysiąca ton stali.

Co dalej?

Zakończenie prac tarcz TBM otwiera nowy rozdział inwestycji. Przed wykonawcami stoi teraz budowa peronów, klatek schodowych, łączników ewakuacyjnych między tunelami, a także najniższych poziomów wentylatorni szlakowych.

W samych tunelach również nie zabraknie prac. Aktualnie mają one idealnie okrągły przekrój i są puste – gotowe do montażu torowiska oraz niezbędnych instalacji. Pierwszym krokiem będzie wykonanie podbudowy torowiska w formie bankietów dolnych i bocznych. W tym celu wykorzystanych zostanie aż 44 tysiące m² mat wibroizolacyjnych, 17 tysięcy mł betonu oraz 900 ton szyn o łącznej długości 18 kilometrów.

Urząd m.st. Warszawy

Nowe stacje coraz bliżej

Budowa trzech nowych stacji na Bemowie – C3 Lazurowa (u zbiegu ulic Górczewskiej i Lazurowej), C2 Chrzanów (przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej) oraz C1 Karolin – to ostatni fragment II linii metra w Warszawie. Za stacją końcową Karolin powstają tory prowadzące do nowej stacji techniczno-postojowej, która pozwoli na kompleksową obsługę pociągów.

Projekt o strategicznym znaczeniu

Rozbudowa metra realizowana jest w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV”. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla rozwoju infrastruktury transportowej stolicy i jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”.

Całkowita wartość projektu wynosi 3 000 830 693,00 zł, z czego aż 1 125 000 000,00 zł pochodzi z dofinansowania unijnego.

Urząd m.st. Warszawy

Kiedy pojedziemy metrem do Karolina?

Zakończenie budowy zaplanowano na 2026 rok. Wówczas mieszkańcy Bemowa oraz całej Warszawy zyskają dostęp do nowoczesnej, w pełni zintegrowanej infrastruktury metra, która nie tylko poprawi komunikację w zachodniej części miasta, ale również odciąży inne środki transportu publicznego.

Idź do oryginalnego materiału