Mex Polska: Stabilny wzrost przychodów i intensywny rozwój sieci w I półroczu 2025 r.

2 dni temu

Grupa Mex Polska S.A., właściciel konceptów gastronomicznych, spodziewa się osiągnięcia w I półroczu 2025 r. skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży na poziomie 56,5 mln zł, co oznacza wzrost o 15 proc. rdr.

Jednocześnie, z uwagi na koszty ponoszone w okresie tzw. ścieżki dojścia do progu rentowności, związane z otwieraniem lokali gastronomicznych w 2024 roku i w I półroczu 2025 roku, a także na skutek wyjątkowo niesprzyjających warunków pogodowych tej wiosny, które obniżyły frekwencję w lokalach – szczególnie tych z ogródkami gastronomicznymi, grupa kapitałowa szacuje w raportowanym okresie stratę netto na poziomie 0,8 mln zł. Wynik ten został dodatkowo ukształtowany przez zdarzenia jednorazowe, m.in. likwidację spółki zależnej oraz uwzględnienie efektów standardu MSSF 16.

Kapryśna pogoda uderzyła w gastronomię i FMCG?

Pierwsze półrocze 2025 r., a szczególnie wiosna było wyjątkowo niesprzyjającym okresem dla polskiego sektora gastronomicznego i rynku FMCG. Maj okazał się najzimniejszy od 34 lat. Okoliczności te szczególnie negatywnie wpłynęły na sprzedaż zimnych napojów i lodów. Pozostałe wiosenne miesiące też dały się we znaki. Dane Polskiej Izby Handlu i CMR pokazują znaczące spadki w kategoriach wrażliwych na pogodę: lody impulsowe (-16% r/r, a w sklepach małoformatowych choćby -40%), piwo (-9% r/r; -18% w małych sklepach) oraz woda (-20% r/r; -24% w małych sklepach). W sklepach małoformatowych spadła także wartość sprzedaży (-2,7% r/r) i liczba transakcji (-12% r/r). Negatywne tendencje objęły również inne kategorie, w tym wina, czyste alkohole wysokoprocentowe, whisky, cydry i gotowe drinki.

Pomimo tych wyzwań, Grupa Mex Polska otworzyła w I półroczu 2025 roku 4 nowe lokale (The Mexican we Wrocławiu, Prosty Temat w Krakowie, Chicas&Gorillas w Warszawie oraz PIZZANOVA w Krakowie), a w lipcu i sierpniu piąty i szósty punkt – Pijalnię Wódki i Piwa w Zamościu i Jarosławiu. Realizacja sześciu otwarć w ciągu ośmiu miesięcy pozwoliła zrealizować Grupie roczny plan ekspansji, potwierdzając skuteczność modelu biznesowego i dyscyplinę operacyjną Grupy.

Koszty związane z nowymi otwarciami w połączeniu z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi i spadkiem frekwencji, a co za tym idzie sprzedaży, wpłynęły na prezentowany wynik netto, który szczególnie dotknął koncepty restauracyjne.

– Branża gastronomiczna jest szczególnie wrażliwa na skutki kapryśnej pogody. Niezwykle chłodna wiosna, a zwłaszcza rekordowo zimny maj i początek czerwca, ograniczyły frekwencję w naszych lokalach w okresie wiosennym. Przełożyło się to na niższe obroty i wynik netto, szczególnie w restauracjach z ogródkami gastronomicznymi. w tej chwili sytuacja stopniowo się stabilizuje, a powrót konsumentów do standardowego poziomu odwiedzalności oraz sezonowa poprawa popytu powinny korzystnie wpłynąć na wyniki w kolejnych kwartałach. – mówi Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska S.A.

Plan ekspansji wykonany

Zdaniem Zarządu, krótkoterminowe wyzwania nie zmieniają długoterminowej perspektywy Grupy. Stabilny model biznesowy, atrakcyjne lokalizacje oraz konsekwentna realizacja planu ekspansji tworzą solidne fundamenty do dalszego wzrostu przychodów i poprawy rentowności w średnim i długim okresie.

– Pomimo trudności w pierwszym półroczu osiągnęliśmy znaczący wzrost przychodów i w pełni zrealizowaliśmy plan ekspansji na 2025 rok. Nowe otwarcia, choć generujące krótkoterminowo straty, zwiększają skalę działalności i potencjał przychodowy, a adekwatna optymalizacja procesów powinna pozwolić na powrót na ścieżkę poprawy rentowności. Jesteśmy przekonani, iż efekty te będą widoczne już w najbliższych okresach. – podsumowuje Dariusz Kowalik, członek zarządu i dyrektor finansowy Mex Polska S.A.

Grupa Mex Polska kontynuuje realizację strategii przyjętej na lata 2024–2028, zakładając coroczne otwieranie sześciu nowych lokali, rozwój nowych konceptów oraz wzmocnienie istniejących marek. Obecnie Grupa zarządza blisko 60 popularnymi lokalami, które systematycznie przyczyniają się do wzrostu przychodów i wartości dla akcjonariuszy.

Idź do oryginalnego materiału