Miały być szklane domy, ale stacja też może być. Dworzec Olsztyn Główny otwarty

1 dzień temu

Oczekiwana przez mieszkańców i podróżnych inwestycja stała się faktem – dworzec kolejowy Olsztyn Główny oraz zmodernizowana stacja kolejowa są już w pełni dostępne. To najważniejszy element przebudowy linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo–Olsztyn, jednej z najważniejszych tras w województwie warmińsko-mazurskim.

Dworzec Olsztyn Główny oficjalnie otwarty

Nowoczesny dworzec Olsztyn Główny to największy i najważniejszy punkt komunikacyjny województwa. Dzięki pełnej przebudowie węzła kolejowego usprawniono zarówno transport pasażerski, jak i towarowy, co pozytywnie wpłynie na lokalną gospodarkę i rozwój biznesu. Nowa infrastruktura przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom stolicy województwa, ale także mniejszych miejscowości, które zyskają lepszy dostęp do komunikacji kolejowej.

Nowy gmach dworca powstał na miejscu starego budynku i wyróżnia się nowoczesnym designem. Przeszklona fasada, trapezowa bryła i dach przypominający żagiel nawiązują do charakteru Warmii i Mazur, dodając obiektowi unikalnego wyglądu. W budynku znajdują się trzy poziomy:

  • poziom podziemny – kasy biletowe, toalety i strefa dla podróżnych,
  • parter – reprezentacyjny hol z przestronną poczekalnią,
  • piętro – przestrzeń biurowa.

Całość zaprojektowano z myślą o komforcie użytkowników. Przestrzeń podzielono na lokale komercyjne i funkcjonalne strefy obsługi pasażerów. Przebudowane cztery perony są teraz wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wybudowano także nowe przejście podziemne, za pomocą którego mieszkańcy Zatorza zyskali komfortowe dojście na stację i dalej na dworzec.

Olsztyn Główny został udostępniony podróżnym i po tygodniu użytkowania możemy stwierdzić, iż przeważająca większość opinii na jego temat jest pozytywna. Zresztą oceńcie sami… #dworcekolejowe #kolej #PKP #dworzec #OlsztynGłówny #Olsztyn #FunduszeUE #FunduszeEuropejskie pic.twitter.com/eZjnC5eV8I

— PKP S.A. (@PKP_SA) February 27, 2025

Pełna dostępność dla wszystkich podróżnych

Nowy dworzec Olsztyn Główny to obiekt bez barier architektonicznych, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, starszych, podróżujących z wózkami dziecięcymi czy ciężkimi bagażami. Udogodnienia obejmują ścieżki prowadzące dla osób niewidomych, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy i ruchome schody, oraz pochylnie z podgrzewaną nawierzchnią.

Stacja Olsztyn Główny to strategiczny punkt dla gospodarki regionu – obsługuje siedem linii kolejowych, a także bocznice dla przemysłu i transportu wojskowego. W ramach modernizacji nie tylko przebudowano sam obiekt, ale również infrastrukturę kolejową. Prace objęły wydłużenie torów dla cięższych i dłuższych składów towarowych, przebudowę systemu sterowania ruchem kolejowym oraz budowę nowoczesnej nastawni dysponującej. Celem prac było zwiększenie bezpieczeństwa i płynności przewozów pasażerskich oraz towarowych.

Nowy dworzec kosztował 31 mln zł, z czego 21,6 mln zł pochodziło z funduszy unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Łączny koszt modernizacji całej stacji wyniósł 391 mln zł, z czego 122,5 mln zł pochodziło z dofinansowania unijnego. Projekt został zrealizowany z dofinansowaniem Unii Europejskiej w ramach programu Polska Wschodnia 2014-2020.

Lepsze połączenia kolejowe w regionie

Modernizacja dworca i stacji w Olsztynie to część większego projektu przebudowy linii nr 216 (Działdowo–Olsztyn). Prace te znacząco poprawiły komfort podróży między Olsztynem a Warszawą i Gdańskiem. W ramach projektu powstały nowoczesne przystanki i stacje – w tym Olsztyn Zachodni, Olsztynek i Nidzica. Zmodernizowano 88 km linii kolejowej i wybudowano nowe przystanki Olsztyn Dajtki i Śródmieście.

Dzięki inwestycjom kolejowym Olsztyn stał się jeszcze lepiej skomunikowanym miastem. Przebudowane przejście podziemne łączy północne i południowe dzielnice, a dodatkowe przystanki aglomeracyjne poprawiają dostępność transportu dla mieszkańców.

W ramach unijnego Programu Polska Wschodnia 2014-2020 zainwestowano w kolej 1,7 mld zł, dzięki czemu zmodernizowano ponad 540 km linii kolejowych, 134 stacje i przystanki oraz 10 dworców. W latach 2021-2027 Polska Wschodnia otrzyma kolejne 3,1 mld zł na rozwój transportu kolejowego. Środki te pozwolą na dalszą modernizację linii kolejowych i rozbudowę przystanków i dworców.

Budowa linii Podłęże – Piekiełko przyspiesza. Rusza kolejny GIGANTYCZNY przetarg!

Znajdziesz nas w Google News

Idź do oryginalnego materiału