Michał Macierzyński z PKO BP: wprowadzamy własne płatności odroczone, bo nie chcemy tracić swoich klientów

1 rok temu

Zdaniem przedstawiciela PKO BP wprowadzenie usługi typu BNPL można rozpatrywać jako element strategii defensywnej banku, zabezpieczającej go przed odpływem klientów do fintechów

Michał Macierzyński, dyrektor departamentu usług cyfrowych w PKO BP, był jednym z gości ostatniego wydarzenia z cyklu Cashless Breakfast, które w miniony czwartek odbyło się w Warszawie. Spotkanie było w całości poświęcone tematyce płatności odroczonych (z ang. buy now, pay latyer, BNPL). Przedstawiciel PKO BP tłumaczył m.in. dlaczego reprezentowany przez niego bank postanowił wdrożyć własnego rozwiązania z zakresu buy now, pay later.

Przeczytajcie także: PragmaGo rozszerzy ofertę o usługi płatnicze

– Zdecydowaliśmy się na wprowadzenie BNPL, bo widzimy, iż nasi klienci korzystają z tego typu usług oferowanych przez podmioty zewnętrzne. Chcemy się zatem przed tym bronić. Wdrożenie usług buy now, pay later można więc ocenić jako element strategii defensywnej – powiedział podczas Cashless Breakfast Michał Macierzyński. Dodał, iż bank nie musi zarabiać na nowej usłudze dużych pieniędzy m.in. dzięki temu, iż finansując zakupy klientów w ramach niewielkich limitów, może poznać ich historię płatniczą, co pozwala zaoferować im później produkty wysokomarżowe, jak np. pożyczki gotówkowe.

Przedstawiciel PKO BP powiedział także, dlaczego bank nie zdecydował się w obszarze płatności odroczonych wejść we współpracę z Blikiem, który również wdraża swoje rozwiązanie z tego zakresu. – Nie chcemy oddawać danych klienta na zewnątrz. W naszym modelu biznesowym cały proces związany z przyznaniem limitu w ramach płatności odroczonych jest po naszej stronie. To my decydujemy, komu go udzielić a komu nie a całość finansowania jest na książce banku – stwierdził Michał Macierzyński.

Przeczytajcie także: Proama wycofuje się z ubezpieczeń podróżnych

Wśród ekspertów zaproszonych na ubiegłotygodniowy Cashless Breakfast, oprócz Michała Macierzyńskiego, był także Witold Litaszewski z Blika, który opowiadał m.in. o praktycznej stronie usługi Blik Płacę później. Więcej na ten temat w tekście Jak w praktyce przebiegać będzie płatność odroczona Blikiem? Zdradza Witold Litaszewski z Polskiego Standardu Płatności. Z kolei Agnieszka Wachnicka, prezeska Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego, mówiła o planowanej regulacji rynku BNPL. O tym przeczytacie w tekście Czy płatności odroczone zostaną uregulowane? Prezeska Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego uważa, iż jest to niemal przesądzone.

Natomiast Ewa Kraińska, starsza menedżerka odpowiedzialna za usługi finansowe w Allegro, prognozowała kierunki rozwoju modeli biznesowych, na podstawie których działają płatności odroczone. Więcej o tym możecie przeczytać w tekście Czy płatności odroczone pozostaną darmowe? Ewa Kraińska z Allegro: dostawcom trudno się będzie z tego wycofać. Partnerem głównym ostatniego Cashless Breakfast była spółka Polski Standard Płatności.

Idź do oryginalnego materiału