Trwa Międzynarodowa Letnia Szkoła Laboratorium Regionów, która w tym roku koncentruje się na badaniach miast regionu Pomorze. Celem badań małych miast (do 35 000 mieszkańców) jest analiza narracji, procesów i relacji, które kształtują współczesne lokalne tożsamości architektoniczne.
Badacze wraz ze studentami definiują kody architektoniczne, które zarówno w przeszłości, jak i obecnie, wpływają na przestrzenną kulturę Polski (archikulturę).
Studenci i badacze pracują w interdyscyplinarnych zespołach, obejmujących zagadnienia z zakresu architektury, urbanistyki, architektury krajobrazu, geografii, kolorystyki oraz projektowania społecznego.
Celem zespołów jest zebranie danych w pięciu obszarach tematycznych: typologii architektury, typologii struktur urbanistycznych, typologii krajobrazu, kolorystyki miejsca oraz społecznego charakteru miejsca. Wynikiem tych działań będzie opracowanie Wzornika Regionów oraz Portalu mapowego – narzędzi wspierających mieszkańców i samorządy miast.
Program Laboratorium Regionów, w tym Letnią Szkołę, koordynuje Dział Edukacji NIIAU (Kasia Domagalska i Karolina Skorczyk).
Program realizowany przy wsparciu:
- Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej
- Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
- School of Form Uniwersytetu SWPS
- Uniwersytetu Nawarry z Hiszpanii
- Pomorskiego Biuro Planowania Przestrzennego