Agencja Informacyjna: W świecie geopolitycznych napięć i dynamicznych zmian gospodarczych, gdy dawne potęgi przestają być gwarantem stabilności, spokój i jasność myślenia stają się najważniejsze dla przetrwania. Przedsiębiorstwa rodzinne, które chcą zachować swoje dziedzictwo, muszą dziś wyjść poza tradycyjne myślenie o sukcesji i świadomie kształtować strategie właścicielskie. Tym zagadnieniom będzie poświęcony Kongres 4 GENERATIONS dla rodzin biznesowych
Spis treści
Każda rodzina ma swoją historię. Jedni zaczynali od niewielkiego warsztatu, a inni od odważnej decyzji w czasach gospodarczej transformacji. Dziś, po latach pracy, wiele z tych rodzin prowadzi dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwa, które zatrudniają setki, a choćby tysiące osób. Jednak prędzej czy później nadchodzi moment, w którym pytania o przyszłość nie dotyczą już tylko bilansu zysków i strat w perspektywie roku, 2. czy 5. lat, ale w perspektywie kolejnych pokoleń oraz dziedzictwa, wartości i więzi łączących rodzinę.
Czy firmy rodzinne posiadają strategię właścicielską?
Z badań Instytutu Biznesu Rodzinnego wynika, iż jedynie 12 proc. właścicieli przedsiębiorstw rodzinnych posiada strategię właścicielską, uzgodnioną z członkami rodziny, choć aż 79 proc. uważa, iż to właśnie ona stanowi klucz do budowania przewagi rynkowej. To pokazuje, jak duża jest różnica między świadomością a praktyką – i jak istotne jest, by w czasach niepewności szukać narzędzi wzmacniających bezpieczeństwo i trwałość dziedzictwa. Właśnie dlatego ten obszar będzie tematem obrad Kongresu 4 Generations.
Co o przyszłości firm rodzinnych sądzi dr Adrianna Lewandowska?
„Właściciele przedsiębiorstw rodzinnych coraz częściej pytają już nie tylko: „Jak przekazać firmę?”, ale: „Jak mądrze chronić rodzinę i majątek w niepewnym świecie?”. – Uważa dr Adrianna Lewandowska – Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. – „Bezpieczeństwo emocjonalne, ekonomiczne, społeczne, staje się nowym kompasem działań rodzin biznesowych. W czasach globalnych napięć i rosnącej presji gospodarczej, rodziny muszą tworzyć strategie, które doprowadzą zarówno do zabezpieczenia dziedzictwa, jak również zapewnią wewnętrzne poczucie spokoju i psychiczną odporność. Dlatego Kongresu 4 Generations nie będziemy rozmawiać już wyłącznie o przedsiębiorstwach rodzinnych, ale również o rodzinach, które świadomie budują swoją trwałość, także jako inwestorzy, strażnicy wartości i liderzy pokoleń.” – Wyjaśnia dr Adrianna Lewandowska – Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Co będzie tematem Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations?
Tematem Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations sprawy związane ze strategią właścicielską, organizacją przedsiębiorstwa poprzez fundację rodzinną, roli liderów młodego pokolenia, innowacjami, mechanizmami nadzoru właścicielskiego, inwestowaniem i bezpieczeństwem w niepewnych czasach.
Dokąd zmierzają firmy rodzinne w Europie i Polsce?
W dobie globalnych turbulencji, transformacji cyfrowej i napięć międzypokoleniowych, coraz więcej rodzin biznesowych staje przed koniecznością przedefiniowania swojej roli – z przedsiębiorców na świadomych właścicieli i inwestorów. O tym, jak zbudować odporny kapitał rodzinny, który przetrwa zawirowania i będzie elementem scalającym rodzinę biznesową, opowie prof.Peter May – największy europejski autorytet w dziedzinie family business. To będzie najważniejsze wystąpienie tegorocznego kongresu – inspiracja do zadania sobie trudnych pytań i refleksji, które mogą zadecydować o przyszłości nie tylko firm, ale całych rodzin.
Kim są zagraniczni goście Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations?
Gośćmi zagranicznymi Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations będą m. in.: Carl i Veronika Elsener – przedstawiciele 4. pokolenia właścicieli legendarnej marki Victorinox, którzy opowiedzą o tym, jak łączyć historię z innowacją, rodzina Merz – właścicieli właściciele globalnego Holdingu Merz działającego m.in. w branży farmaceutycznej, którzy podzielą się refleksją, jak wygląda droga od operacyjnego zaangażowania w przedsiębiorstwo do roli strategicznych właścicieli. Swoją perspektywę wniesie także prof. Peter May – jeden z najważniejszych doradców sukcesyjnych w Europie.
Kim są polscy goście Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations?
Gośćmi polskmiki Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations będą m. in.: Henryk Orfinger (Dr Irena Eris), Krzysztof Domarecki (Selena), Nicholas Mikołaj Motz (Mount TFI), Marta Motz-Szwajcowska (Bibi’s Cafe& Bar), Leszek Kaszuba (Jamalex), Katarzyna Karpus (Promed), Kamil Bajołek (Answear), Jakub Sroczyński (Anek), Solange Olszewska (założycielka Solaris), Anna Hajduk-Baruch (Hajduk Grupa). W dyskusjach panelowych będą uczestniczyć najlepsi eksperci z obszaru family business i nie tylko, a wśród nich: dr Adrianna Lewandowska (Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego), Szymon Trzebiatowski, Roman Wieczorek, Sylwia Kowalenko, Marietta Mucha, Dariusz Szklarzewski, Tomasz Krzywański, Mateusz Kowalewski oraz Zofia Dzik (Instytut Humanites), prof. Krzysztof Safin, major rezerwy Damian Matkowski Matka (Targets Creators), Michał M. Styś (OPG Property Professionals), Marta Płowiec (Fundacja im. Lesława A. Pagi), Piotr Andrzejczak, Jakub Wieszczeczyński, Grzegorz Sprawka i Joanna Wierzejska (kancelaria Domański Zakrzewski Palinka), Natalia Komarzańska (Olesiński i Wspólnicy), Mariusz Stefaniak i Michał Lejman (Deloitte Private) oraz Dominik Nowak i Piotr Leśniak (J. Safra Sarasin).
Czy Family Office ma nowy rozdział?
W agendzie Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations warto zwrócić uwagę na panel prowadzony przez dr Adriannę Lewandowską poświęcony family office, coraz częściej wybieranemu przez rodziny biznesowe rozwiązaniu, które pomaga chronić majątek, rozwijać inwestycje i dbać o członków rodziny oraz długowieczność dziedzictwa. W debacie wezmą udział praktycy, doradcy i przedstawiciele rodzin, które już przeszły tę drogę, m.in. Sylwia Kowalenko, Nicholas Mikołaj Motz (Mount TFI), Piotr Andrzejczak (kancelaria Domański Zakrzewski Palinka), Piotr Leśniak (J. Safra Sarasin). Uczestnicy porozmawiają o tym, kiedy warto stworzyć własny „butik rodzinny”, jak uniknąć pułapek formalnych i podatkowych oraz jakie znaczenie może mieć family office dla spójności rodziny zarówno w wymiarze finansowym, jak wartościowym i relacyjnym. To będzie rozmowa o nowym etapie rozwoju, tym, co dzieje się, gdy przedsiębiorstwo przestaje być jedynym aktywem rodziny, a staje się jednym z wielu filarów jej przyszłości.
Co to jest koncepcja 7 Kapeluszy dr Lewandowskiej?
Wyjątkowym punktem programu Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations będzie wystąpienie dr Adrianny Lewandowskiej, zatytułowane „7 kapeluszy założyciela firmy rodzinnej – jak przejść przez najtrudniejszą zmianę”. Tytułowe kapelusze są symbolem wielu ról jakie pełnią założyciele rodzinnych biznesów, ról, które nie zawsze są łatwe, a czasem wręcz ze sobą kolidują. Podczas prelekcji dr Adrianna Lewandowskaj – Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego zaprezentuje swoją autorską koncepcję 7 Kapeluszy dr Lewandowskiej©, która jest jednocześnie kompasem i przewodnikiem po najtrudniejszym etapie w historii rodziny biznesowej: momencie, w którym założyciel musi zdecydować, jak przekazać nie tylko majątek, ale także wartości, odpowiedzialność i swoją życiową misję.
Co to jest Sedno sukcesji. Strategiczna mapa ról, decyzji i emocji?
Podczas Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations odbędzie się również premiera najnowszej książki dr Adrianny Lewandowskiej – „Sedno sukcesji. Strategiczna mapa ról, decyzji i emocji w przekazywaniu firmy rodzinnej”.To wydawnictwo, która łączy wiedzę ekspercką, praktyczne narzędzia i refleksje oparte na setkach spotkań z przedsiębiorcami, stając się mapą dla tych rodzin, które chcą przejść przez proces sukcesji świadomie i z odwagą.
Co to jest Nagroda „Firma Rodzinna Roku”?
Podczas Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations wręczona zostanie także nagroda „Firma Rodzinna Roku” – wyróżnienie dla przedsiębiorstwa, które w wyjątkowy sposób łączy profesjonalny rozwój biznesu z wrażliwością społeczną. Jest to szczególne wyróżnienie przedsiębiorstw, które łączą stabilny rozwój biznesowy z pielęgnowaniem wartości rodzinnych i odpowiedzialnością wobec otoczenia. Jego celem jest pokazanie, iż przedsiębiorstwa rodzinne są nie tylko siłą gospodarczą, ale także filarem społeczności lokalnych – tworzą miejsca pracy, angażują się w inicjatywy społeczne i budują kulturę organizacyjną opartą na szacunku oraz trwałych relacjach międzypokoleniowych. Do dotychczasowych laureatów należą m.in., Grupa Mokate, Werner Kenkel, TDJ, YES, Nowol, Grupa Raben, Oknoplast.
Kiedy i gdzie odbędzie się Międzynarodowy Kongres Rodzin Biznesowych 4 Generations?
Międzynarodowego Kongresu Rodzin Biznesowych 4 Generations odbędzie się w poniedziałek, 13 października 2025 roku w Fabryce Norblina, przy ul. Żelazna 51/53 w Warszawie. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 9.00 i potrwa prawdopodobnie do północy.
Co to jest Instytut Biznesu Rodzinnego?
Instytut Biznesu Rodzinnego to centrum usług edukacyjnych i doradczych dla rodzin biznesowych. Celem działalności jest budowanie dziedzictwa rodzin biznesowych, Organizacja wspiera rodziny w m.in. w planach sukcesji, zakładaniu fundacji rodzinnych, a także na zapewnieniu równowagi w rodzinie biznesowej, by ta mogła rozwijać i przekazywać gen przedsiębiorczości.
Czy zajmuje się Instytut Biznesu Rodzinnego?
Instytut Biznesu Rodzinnego szerzy wiedzę, dobre praktyki, organizuje badania naukowe i publikuje wyniki, ma własne wydawnictwo. Jest organizatorem programu Akademia Sukcesora – projektu managerskiego dla przyszłych kadr zarządzających przedsiębiorstwem rodzinnym oraz programem Future 2100 – przedsięwzięciem warsztatowym dla młodzieży z przedsiębiorstw rodzinnych, wyjazdu studyjnego International Camp, Kongresu Next Generation, wiosennego Festiwalu Rodzin Biznesowych, Kongresu 4 Generations, a także współorganizatorem studiów podyplomowych „Menedżer w biznesie rodzinnym” w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Czym zajmują się eksperci Instytutu Biznesu Rodzinnego?
Eksperci Instytutu Biznesu Rodzinnego są certyfikowanymi doradcami w sukcesji, strategii międzypokoleniowej, moderują prace nad konstytucjami przedsiębiorstw rodzinnych, są mentorami dla kolejnego pokolenia wzmacniając ich kompetencje przywódcze.
Dziękujemy za przeczytanie tekstu do końca. Polecamy inne wiadomości zamieszczone na stronie internetowej www.agencja-informacyjna.com. Życzymy ciekawej lektury. Agencja Informacyjna
AI, gospodarka /Dec/ 11 października 2025 zdjęcie mat. prasowe