Prawie 2 miliardy złotych kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego trafią do PKP Polskich Linii Kolejowych. Pieniądze wspomogą modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce Główne – Kozłów.

Umowa podpisana przez PLK SA z EBI zakłada udzielenie kredytu w wysokości do 450 mln € (około 1,9 mld zł) na modernizację linii kolejowej nr 8, na odcinku biegnącym ze stacji Skarżysko-Kamienna przez Kielce Główne do Kozłowa. Jest to najważniejsza trasa w województwie świętokrzyskim ze względu na komunikację Kielc z Krakowem, Łodzią, Radomiem i Warszawą oraz przewóz towarów w regionie. Strategiczna inwestycja będzie polegać na całkowitej przebudowie i unowocześnieniu infrastruktury kolejowej na tym odcinku.
– Rozwój nowoczesnej sieci transportowej to jeden z kluczowych kierunków inwestycyjnych Europejskiego Banku Inwestycyjnego w Polsce – na ten cel przeznaczyliśmy już w sumie ponad 35 miliardów euro od początku działalności w kraju. Rozbudowa połączeń kolejowych jest szczególnie ważna, ponieważ przyczynia się do poprawy mobilności i rozwoju regionalnego, działając jednocześnie na rzecz klimatu i środowiska. EBI i PLK SA łączy wieloletnie partnerstwo na rzecz zrównoważonych połączeń kolejowych w Polsce. Najnowsza umowa pozwoli usprawnić połączenia pasażerskie i przewóz towarów na południu kraj, a niedługo spodziewamy się kolejnych odsłon naszej współpracy – mówi Wiceprezes EBI, prof. Teresa Czerwińska.
W ramach inwestycji zostaną wymienione tory kolejowe, sieć trakcyjna oraz system sterowania ruchem pociągów. Powstaną nowoczesne perony na stacjach i przystankach, w pełni dostosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pojawią się nowe skrzyżowania bezkolizyjne, a prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 km/h. Zostaną też dobudowane nowe tory na stacjach w celu zwiększenia przepustowości na trasie.
Zadanie podzielone jest na trzy etapy – Skarżysko-Kamienna – Tumlin, Sitkówka Nowiny – Kozłów oraz obejmujący Kielce odcinek Sitkówka Nowiny – Tumlin. Pierwsze dwa mają już gotową dokumentację projektową.
Prace na południowym odcinku linii kolejowej nr 8 rozpoczęły się w listopadzie 2024. Modernizacja 11 km torów, wraz ze stacją w Kozłowie oraz przystankiem w Klimontowie, warta 300 mln złotych, ma zakończyć się w 2027. PLK planuje zakończyć prace pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Tumlinem rok później. Na ten fragment jednak wciąż trwa przetarg. Możliwie zostanie dofinansowany z programu „Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej”. Cała modernizacja linii 8 ma zakończyć się do 2032 r.