Pod koniec kwietnia EBI poinformował, iż PKP Intercity stara się o 2,95 mld zł na finansowanie zakupu 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizacji 133 wagonów. "Celem jest poprawa jakości usług kolejowych i promocja podróży koleją w kraju jako sposobu na zmniejszenie zależności od pojazdów prywatnych" - informował bank. Według EBI projekt będzie miał pozytywny wpływ na lokalne środowisko poprzez obniżenie emisji gazów cieplarnianych i poprawę bezpieczeństwa na drogach.Reklama
Miliardy złotych dla PKP Intercity? "Jesteśmy bardzo blisko"
- Jesteśmy bardzo blisko pozyskania tego finansowania. Nie zakładamy żadnych ryzyk dla naszego procesu inwestycyjnego. Rozmowy są daleko posunięte. Przy obecnych ratingach PKP Intercity nie widzimy żadnych zagrożeń. To są generalnie pieniądze na nowy tabor. Chcemy w tym roku podpisać ogromny kontrakt na pociągi piętrowe - powiedział PAP szef PKP Intercity.
Postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych PKP Intercity ogłosiło w październiku ubiegłego roku. Będą to pierwsze takie pociągi należące do przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.
Ilu pasażerów przewiezie w tym roku PKP Intercity? Są szacunki
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub. r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022.
Firma oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe.
Szacunki przewoźnika zakładają, iż w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 88 mln, a w 2030 roku - do 110 mln.