Miliony, których nie widać. Kolejne niewygodne fakty o finansach PCM

4 dni temu

Ujawnione przez „Gazetę Trybunalską” fakty dotyczące potężnych zobowiązań Powiatowego Centrum Medycznego w Piotrkowie Trybunalskim (PCM) pokazują, iż władze powiatu przez lata milczały o realnej skali finansowych kłopotów podległej im placówki.

W artykule pt. „Rodzina Stachaczyków wybiela starostwo. Łączny mija się z prawdą. W tle miliony złotych” przeanalizowaliśmy mechanizm narastania zadłużenia powiatowej jednostki medycznej oraz sposób, w jaki lokalne media kontrolowane przez rodzinę Stachaczyków kreują wizerunek władz powiatu. Rodzina ta poprzez radio, portal internetowy i papierowy tygodnik wpływa na kształt przekazu informacyjnego, pomijając niewygodne fakty dotyczące finansowania PCM i sposobu zarządzania placówką.

W przypadku Tomasza Stachaczyka, jego żony i syna mamy do czynienia nie z incydentem, ale z utrwalonym od lat zwyczajem budowania medialnej narracji finansowanej środkami ze starostwa oraz gmin powiatu piotrkowskiego. Ten stały model współpracy, łączący pieniądze samorządowe z przekazem informacyjnym, od dawna budzi poważne zastrzeżenia co do etycznych standardów całej rodziny, której działalność coraz częściej określana jest jako przykład głębokiej erozji norm moralnych w lokalnym życiu publicznym.

PCM udostępniło kolejne dokumenty dotyczące finansowania swojej działalności oraz relacji kredytowych ze spółką BFF Polska. Z odpowiedzi przekazanej redakcji wynika obraz jednostki przez lata utrzymywanej niemal wyłącznie ze środków NFZ, przy jednoczesnym narastaniu kosztów funkcjonowania i konieczności sięgania po pożyczki, które w 2022 roku zostały skonsolidowane w jeden dług o wartości 36 mln zł.

Powiatowe Centrum odpowiada na pytania "Gazety Trybunalskiej". Kliknij na obrazek.

Z przedstawionych danych finansowych za lata 2010–2022 wynika, iż przychody jednostki pozostawały w długiej perspektywie praktycznie niezmienne. W 2010 r. PCM osiągnęło przychód 36,6 mln zł, w 2015 r. – 34,6 mln zł, a w 2022 r. – 28,7 mln zł. Udział kontraktu z NFZ przez cały ten okres stanowił zdecydowaną większość środków. Stabilność po stronie wpływów nie była jednak powiązana ze stabilnością kosztową, ponieważ zgodnie z późniejszymi dokumentami jednostka już w 2021 r. korzystała z dwóch pożyczek udzielonych przez BFF Polska – na 5 mln zł oraz 20 mln zł.

Obie pożyczki zostały spłacone formalnie w momencie konsolidacji zadłużenia w czerwcu 2022 r., kiedy to Powiatowe Centrum zaciągnęło u tego samego podmiotu kolejną, największą pożyczkę. Jednostka potwierdza, iż były one przeznaczane na bieżącą działalność, co oznacza, iż środki pożyczone służyły w praktyce do pokrywania kosztów codziennego funkcjonowania ośrodka, a nie inwestycji. Jednocześnie PCM informuje, iż w pierwszych dwóch latach kredytowych spłacane były wyłącznie odsetki, co zwiększyło ostateczny koszt zadłużenia i odsunęło w czasie faktyczną redukcję kapitału. Spłaty zostały wstrzymane w maju 2024 r., kiedy rozpoczął się proces restrukturyzacyjny.

Z dokumentów wynika również, iż Centrum nie posiada operatów szacunkowych dotyczących zabezpieczeń majątkowych, ponieważ były one wykonywane na zlecenie Powiatu Piotrkowskiego. Ubezpieczenie nieruchomości przy ul. Roosevelta 3 zostało wykazane jedynie w odniesieniu do polisy obowiązującej od września 2025 r. do sierpnia 2026 r., której składka wyniosła niespełna 8,8 tys. zł. PCM nie było w stanie wyjaśnić różnicy pomiędzy kwotą ubezpieczenia wskazaną w umowie cesji (7,7 mln zł), a kwotą 17,34 mln zł wymaganą w załączniku do umowy pożyczkowej z 2022 r., ani wskazać, jakiej umowy cesji dotyczy odniesienie zawarte we wniosku.

Aktualna wartość zadłużenia ośrodka, według stanu na dzień 1 listopada 2025 r., wynosi 36 mln zł kapitału oraz 5,2 mln zł naliczonych odsetek. W świetle otrzymanych danych roczny koszt samych odsetek przekraczał w latach 2024–2025 kwotę 2,5 mln zł, a rok wcześniej sięgał ponad 3,5 mln zł. Oznacza to, iż w sytuacji stagnacji przychodów i wzrostu kosztów operacyjnych znacząca część środków publicznych przeznaczona była na obsługę zobowiązań finansowych, a nie na działalność medyczną.

Przekazane dokumenty i wyjaśnienia rysują obraz jednostki, która przy praktycznie niezmiennym poziomie wpływów musiała pokrywać stale rosnące koszty, co zmusiło ją do korzystania z coraz większych pożyczek. Kulminacją była konsolidacja długu w 2022 r., a dalsze odsetki – w połączeniu ze wstrzymaniem spłat w toku restrukturyzacji – doprowadziły do obecnego poziomu zadłużenia.

→ K. Kozielski

1.12.2025

• obrazek tytułowy: od lewej starosta Łączny i były starosta Wojtysiak, collage: barma / Gazeta Trybunalska

Idź do oryginalnego materiału