Mieszkańcy pogranicza województw łódzkiego i śląskiego przez cały czas pozostają bez dostępu do regularnych połączeń kolejowych, mimo wielomilionowych inwestycji w infrastrukturę. Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak wskazuje na przyszłość, ale konkretnych terminów brak.
Zmodernizowane stacje stoją puste
W latach 2021-2023 stacje kolejowe w Działoszynie (woj. łódzkie) i Kłobucku (woj. śląskie) przeszły kompleksową modernizację dostosowującą je do obsługi ruchu pasażerskiego, w tym pociągów dalekobieżnych. Inwestycje obejmowały budowę nowych peronów, infrastrukturę dla osób z niepełnosprawnościami oraz kładki piesze. Koszt każdej modernizacji liczony jest w dziesiątkach milionów złotych.
Pierwotnie planowano uruchomienie połączeń PKP Intercity w relacjach Wrocław – Łódź – Warszawa – Białystok oraz Katowice – Łódź – Gdynia, z postojami w obu miejscowościach. Niestety, jak informuje ministerstwo, te plany zostały odłożone w czasie.
„Będzie, ale później” – odpowiada ministerstwo
„Spółka PKP Intercity S.A. będzie w stanie obsługiwać wskazany odcinek linii kolejowej nr 131 w przyszłości, to jest po zrealizowaniu kolejnych dostaw taboru” – czytamy w odpowiedzi resortu infrastruktury. Ministerstwo tłumaczy opóźnienia „znaczącym wzrostem w ostatnich latach zapotrzebowania na przewozy w wielu relacjach”.
Resort nie podaje jednak konkretnych terminów uruchomienia połączeń, co stawia pod znakiem zapytania kiedy mieszkańcy pogranicza będą mogli skorzystać z transportu kolejowego.
Samorządy na własną rękę
Ministerstwo przypomina, iż za reaktywację regionalnych przewozów pasażerskich odpowiadają marszałkowie województw. Jak wskazano w piśmie, województwo śląskie ma planowaną linię komunikacyjną na odcinku Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice, ale nie wiadomo, kiedy zostanie uruchomiona.
Z kolei samorząd województwa łódzkiego, poprzez Łódzką Kolej Aglomeracyjną, realizuje połączenie Łódź Fabryczna – Działoszyn, przy czym ostatni odcinek przez Białą i Pajęczno jest obsługiwany przez autobusy w ramach tzw. Kolejowej Komunikacji Autobusowej.
Dworzec w Kłobucku poza programem inwestycyjnym
Dworzec kolejowy w Kłobucku, mimo uwzględnienia w analizach potrzeb inwestycyjnych PKP S.A., nie został przypisany do żadnego z komponentów programu inwestycyjnego „Dworce Przyjazne Pasażerom”. Powodem jest brak czynnego ruchu pasażerskiego na linii kolejowej nr 131.
„W przypadku przywrócenia regularnego ruchu pasażerskiego na przedmiotowym odcinku, analiza zasadności objęcia ww. dworca wsparciem zostanie ponowiona” – deklaruje ministerstwo.
Przyszłość w perspektywie 2026 roku
Resort informuje, iż Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów prowadzi prace nad oceną istniejących i nowych propozycji tras kolejowych w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Kolejowa”.
Analiza ta obejmuje m.in. przewidywaną liczbę pasażerów, natężenie ruchu pociągów oraz dostosowanie parametrów technicznych do potrzeb transportowych. Zakończenie prac planowane jest dopiero na pierwszy kwartał 2026 roku.
W międzyczasie mieszkańcy pogranicza województw łódzkiego i śląskiego pozostają praktycznie bez regularnego dostępu do transportu kolejowego, a w okresach świątecznych są niemal całkowicie pozbawieni transportu publicznego.
Pytanie, czy nowoczesna infrastruktura warta dziesiątki milionów złotych będzie w najbliższych latach służyć podróżnym, czy przez cały czas pozostanie jedynie obietnicą lepszej komunikacji, wciąż pozostaje bez konkretnej odpowiedzi.